martes, 26 de diciembre de 2017

Aniversarios Fotografía (CCVII) [Diciembre / December 18-24]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Diciembre aquí / All anniversaries for December here.
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El 18 de Diciembre es el cumple de

Michael Christopher Brown, fotógrafo estadounidense nacido en 1978, conocido por su documentación sobre la Guerra Civil Libia de 2011 y la monografía resultante, "Azúcar libia / Libyan Sugar", publicada en mayo de 2016.

Un hombre carga con pavos por las calles de Goma. Antes, ese mismo día, miles de congoleños se manifestaron por las calles después de que se extendiera el rumor de que el presidente Paul Kagame había sido asesinado. Al menos un perro fue sacrificado y arrastrado por las calles. República Democrática del Congo, Norte de Kivu, Goma, 10 de Enero de 2014 /
A man carries turkeys on the streets of Goma. Earlier this day, thousands of Congolese paraded through the streets after rumor spread that Rwandan President Paul Kagame was assassinated. At least one dog was sacrificed and carried through the streets. Democratic Republic of the Congo. North Kivu. Goma. January 10, 2014. 

Brown se crió en el valle de Skagit, una comunidad agrícola en Washington. Después de mudarse a la ciudad de Nueva York en 2005, se unió a la agencia de fotografía italiana Grazia Neri en 2006. Luego se mudó a Beijing, China, en 2009 y en los dos años siguientes reunió una serie de obras de viajes por carretera y tren en todo el país.

Los Mbuti (Bambuti), pigmeos de la selva tropical de Ituri. Cazando. República Democrática del Congo. Selva tropical Ituri. Diciembre de 2015 /
The Mbuti (Bambuti) Pymgies of the Ituri Rainforest. Hunting. Democratic Republic of the Congo. Ituri Rainforest. December 2015.

En 2010 comenzó a tomar fotos con un iPhone, conduciendo por el este de China en su camioneta Jinbei. Desde entonces produjo proyectos con iPhone en Libia, Egipto, Congo (RDC), República Centroafricana y Cuba. La capacidad de Brown de capturar momentos críticos con un iPhone lo ha llevado a involucrarse con Time, The New York Times Magazine y las plataformas de Instagram de National Geographic. A través de estas plataformas puede llegar a millones de seguidores para informar y educar sobre cuestiones sociales y políticas en áreas remotas y poco informadas del mundo.

Línea 2. Imágenes captadas con el teléfono móvil en la línea de metro circular en el centro de Beijing. /
Line 2, Phone camera images from the subway line circling central Beijing. China

En 2011 pasó siete meses en Libia fotografiando la Revolución Libia, explorando la distancia ética y la iconografía de la guerra. Cubrió varias batallas a lo largo de la costa, fue emboscado varias veces en el este de Libia y herido dos veces. A principios de marzo, en primera línea cerca de la ciudad oriental de Bin Jawad, recibió un disparo en la pierna con una AK-47 durante una ofensiva del gobierno. Seis semanas después, mientras cubría el Asedio de Misrata, fue herido por el fuego de mortero y se le incrustaron cuatro pedazos de metralla en el pecho, hombro y brazo, perdiendo casi la mitad de la sangre en su cuerpo y requiriendo dos transfusiones. Sus colegas Tim Hetherington y Chris Hondros fueron asesinados en el mismo ataque. Brown regresó a Libia dos veces en 2012 y fue el tema de la serie documental dirigida por Michael Mann "Testigo: Libi / Witness: Libia". En marzo de 2012 Brown y el escritor de and Men's Journal, Josh Davis, fueron secuestrados a punta de pistola durante un corto período, mientras cubría un evento en Benghazi.

Revolucionarios se dirigen al frente, al este de Bin Jawad. Libia, 6 de Marzo de 2011, 16:05:59. Del libro "Azúcar libia" /
Revolutionaries head toward the front line, to the east of Bin Jawad. March 6, 2011. 16:05:59. From the book "Libyan Sugar"
© Michael Christopher Brown / Magnum Photos

Brown ha documentado el conflicto en las provincias de Kivu de la República Democrática del Congo y sus alrededores desde 2012 y se estableció en Goma desde finales de 2012 hasta principios de 2014.
Ha contribuido como fotógrafo en National Geographic desde 2005, con historias de aventura y culturales, y es colaborador de The New York Times Magazine y otras publicaciones. Se unió a Magnum Photos como nominado en 2013 y fue miembro asociado desde 2015 hasta junio de 2017.
"Azúcar libia" ganó el Paris Photo First Photobook Award y el International Infinity Award 2017 del Centro de Fotografía para el Libro de Artistas.
En 2015 y 2016 Brown produjo Paradiso, un perfil multimedia de música electrónica y la escena juvenil en La Habana.

Cuba Paraíso.
Los estadounidenses tienen una idea distante de Cuba. La mayoría no saben realmente qué pensar del lugar, ya que la mayoría nunca lo visitó debido al embargo (o al bloqueo, como lo ven los cubanos) así que lo catalogan como el "paraíso" que hemos visto en imágenes o del que hemos oído hablar: hermosa arquitectura, automóviles de la era de los años 50, puros, playas, mujeres, ron. Cuba es un paraíso para la élite y los turistas, pero para la mayoría de los cubanos se trata de sobrevivir en el paraíso.
Cuba, Paradiso
Americans have a distant idea of Cuba. Most of them don’t really know what to think of the place, as most never visited due to the embargo – or blockade, as the Cubans see it – so they chalk it up to be the ‘paradise’ we have seen in pictures or heard of: beautiful architecture, 50s-era automobiles, cigars, beaches, women, rum.Cuba is a paradise for the elite and the tourists, but for most Cubans it is about surviving the paradise.


El 19 de Diciembre es el cumple de

Lew Thomas, fotógrafo estadounidense nacido en 1932 en San Francisco, California.

"Avenida 34 entre Geary y Clement / 34th Avenue Between Geary and Clement"
24 copias a la gelatina de plata / 24 gelatin silver prints, 52,71 x 101,6 cm., 1972-2014
Copia única / Unique variant © Lew Thomas. Daily Art Fair

Obtuvo una licenciatura de la Universidad de San Francisco en 1960. Se desempeñó como conservador de artes visuales para el Centro de Artes Contemporáneas en Nueva Orleans de 1988 a 1995, y como director ejecutivo del Houston Center for Photography, Houston, Texas, desde 1985 a 87. Ganó una beca de artistas y otra de publicaciones de la NEA en 1979, así como una beca de fotógrafo NEA en 1980 y 1975. También recibió una beca de publicaciones del Museo de Arte Moderno de San Francisco en 1976.

"Retrato aritmético / Arithmetical Portrait"
6 copias a la gelatina de plata / 6 gelatin silver prints, 60,96 x 66,04 cm., 1972-2014. Ed.5 + 2AP. Daily Art Fair

"Hierba / Grass"
36 copias a la gelatina de plata / 36 gelatin silver prints, 120,02 x 151,77 cm., 1973 © Lew Thomas. Daily Art Fair

Thomas explora la fotografía "como un sistema de información y reproducción", creando fotografías, instalaciones, proyectos colaborativos y publicaciones. Desde 1971, ha combinado "la práctica de la fotografía con ideas derivadas del lenguaje y la filosofía".
Ha exhibido su obra ampliamente en los Estados Unidos e internacionalmente en shows individuales y colectivos, y sus obras se encuentran en numerosas colecciones.

"9 Perspectivas / 9 Perspectives"
9 copias a la gelatina de plata / 9 gelatin silver prints, 59,69 x 74,3 cm., 1972
Impreso c.fines '90s, principios de 2000 / printed circa late-90s/early-00’s. Daily Art Fair


El 20 de Diciembre es el cumple de

Pavel Stecha, maestro de fotografía documental, nacido en 1944 en Praga, Checoslovaquia.
Asistió a la Facultad de Cine de la Academia de Artes Musicales (FAMU) en Praga desde 1967 hasta 1971.

"Plaza de Wenceslao / Vaclavske Square", Praga, República Checa / Prague, Czech Republic
Copia a la gelatina de plata / gelatin silver print, 31.9 x 21.9 cm., Nov. 20, 1989. ICP

En 1977 Stecha fue profesor titular en FAMU en Praga; había sido profesor adjunto allí en 1975. Anteriormente trabajó como fotógrafo independiente (1971-74). Es el fundador del Laboratorio fotográfico en UMPRUM. También es autor de varios libros: por ejemplo el sorprendente "Praga: sus callejuelas y pasajes", un retrato de un mundo secreto, muy diferente al nuestro. Sus fotos no solo están "documentando", sino que también analizan esos momentos o escenas y resaltan todo lo que es complementario e importante. El artista no solo se preocupa por "registrar", sino también por crear la atmósfera, la situación. Penetra el alma de las personas y las situaciones que está capturando.
Ha sido miembro del departamento de fotografía de la Unión de Artistas Checos desde 1971.

"Marta Kubišová", Praga, República Checa / Prague, Czech Republic
Copia a la gelatina de plata / gelatin silver print, 22,9 x 32,1 cm., Nov. 21, 1989. ICP

"Primer discurso público de / The first public speech of Václav Havel"
Praga, República Checa / Prague, Czech Republic
Copia a la gelatina de plata / gelatin silver print, 21,7 x 31,9 cm., Nov. 21, 1989. ICP

La revolución de terciopelo
El período comprendido entre noviembre y diciembre de 1989 fue un momento inolvidable en Checoslovaquia. Comenzó con una manifestación estudiantil el 17 de noviembre, que fue recibida por la policía con escudos y porras. Entonces la protesta pacífica se convirtió en algo más. Conectó a personas de todo el espectro social a medida que los estudiantes, disidentes, artistas, trabajadores religiosos y residentes de ciudades cada vez más pequeñas comenzaron a unirse. La convocatoria de una huelga general respaldada por las principales fábricas estatales fue una señal para el partido gobernante de que las cosas se estaban poniendo serias. Las negociaciones comenzaron y las expectativas eran tensas, pero afortunadamente la razón prevaleció y finalmente se llegó a un acuerdo. NY Transatlantic

"La última campanada del régimen comunista / The last toll bell of communist regime"
Praga, República Checa / Prague, Czech Republic
Copia a la gelatina de plata / gelatin silver print, 23 x 32,1 cm., Nov. 22, 1989. ICP


El 21 de Diciembre es el cumple de

Pei Ketron, fotógrafa, educadora, oradora y viajera, nacida en Taiwán en 1980 y criada en la Nación Navajo en Arizona en un hogar birracial.
Pasó veranos soportando los monzones de los trópicos y el resto del año corriendo descalza en los desiertos del suroeste de Estados Unidos.

"June Kim", Seúl / Seoul, Hasselblad 500CInstagram

Tiene una Licenciatura en Psicología de Pomona College y una Maestría en Educación Especial y Tecnología de Asistencia de Simmons College. Además posee credenciales en Liderazgo Educativo y un certificado en Marketing Digital.
Después de una década enseñando educación especial en el sistema de escuelas públicas, Pei ahora da clases privadas de fotografía, y a través de compañías como Creative Live, Image Flow y los Talleres fotográficos de Santa Fe. También se desempeña como mentora fotográfica de experiencias de viaje con compañías como Passion Passport y ha participado en eventos como Adobe MAX, SXSW, Alt Summit y Start Conference.

"Priya Cox", San Francisco, Hasselblad 503CX, Ilford Delta 3200Instagram

Fotografía en blanco y negro del área de Salton Sea / Black and white film shot from the Salton Sea area. Instagram

Además de su experiencia con DSLR y fotografía de película de formato medio, Pei también es una consumada fotógrafa móvil. Ha acumulado un seguimiento de casi un millón de usuarios en Instagram y fue seleccionada para ser parte de la campaña Shot on iPhone 6 de Apple.
Pei se especializa en fotografía comercial y de viajes en San Francisco y en todo el mundo. Sus clientes incluyen: Adobe, American Express, Apple, Google, Pfizer, Save the Children, Turkish Airlines, UNICEF y más.

La niña, de unos 8 años, vestida con un atractivo kimono rojo, daba vueltas por los terrenos del santuario mientras esperaba a sus padres y hermana. Era imposible quitar los ojos de los brillantes colores de la vestimenta de la chica mientras se movía, especialmente en contraste con la oscuridad de las piedras húmedas /
The girl of about eight, dressed in an eye-catching red kimono, circled the grounds of the shrine as she waited for her parents and sister. It was impossible to keep one’s eyes off the bright colors of the girl’s outfit as she moved, especially in contrast to the darkness of the moist stones. Instagram


El 22 de Diciembre es el cumple de

Emmet Gowin, fotógrafo estadounidense nacido en 1941 en Danville, Virginia.
Cuando tenía dos años su familia se mudó a la isla de Chincoteague, donde pasaba gran parte de su tiempo libre en las marismas alrededor de su casa. Alrededor de los 12 años su familia regresó a Danville, donde Gowin mostró interés por el arte al comenzar a dibujar. Cuando tenía 16 años vio una fotografía de Ansel Adams de un árbol quemado con un brote joven creciendo desde el tocón. Esto lo inspiró a ir al bosque cerca de su casa y dibujar del natural. Más tarde aplicó lo que aprendió en sus primeros años vagando por el bosque y marismas a su fotografía.

"Edith", Danville, Virginia, 1971 © Emmet Gowin. Metalocus

Después de graduarse de la escuela secundaria asistió al Richmond Professional Institute (ahora Virginia Commonwealth University). Durante su primer año en la universidad vio un catálogo de la exhibición de "La Familia del Hombre", y se inspiró especialmente en los trabajos de Robert Frank y Henri Cartier-Bresson. Aproximadamente en esta misma época conoció a su futura esposa, Edith Morris, que se crió a una milla de distancia de Gowin en Danville. Se casaron en 1964, y ella se convirtió rápidamente en su musa y su modelo.

"Ruth & Edith", Danville, Virginia, 1966. Tras Dós

Parte de su visión fotográfica más temprana fue inspirada por la familia grande y unida de Edith, quien le permitió registrar lo que llamó "una familia refrescantemente diferente de la mía". En 1965 asistió a la Escuela de Diseño de Rhode Island. Mientras conseguía su Máster en Bellas Artes, Gowin estudió con los influyentes fotógrafos estadounidenses Harry Callahan y Aaron Siskind. Tres años más tarde realizó su primera exposición individual en el Dayton Art Institute. En 1970 su obra se exhibió en la Casa George Eastman y un año después en el Museo de Arte Moderno. Aproximadamente en esta misma época fue presentado al fotógrafo Frederick Sommer, quien se convirtió en su mentor y amigo de toda la vida.

"Nancy", Danville, Virginia, 1969. Metalocus

Gowin fue invitado por Peter Bunnell en 1973 para enseñar fotografía en la Universidad de Princeton. Durante los siguientes 25 años enseñó a nuevos estudiantes y, según él mismo admitió, continuamente aprendió de aquellos a quienes enseñó.
Gowin recibió una beca Guggenheim en 1974, lo que le permitió viajar por toda Europa. También fue galardonado con un una beca del National Endowment for the Arts en 1979 y un Pew Fellowship in the Arts en 1994.
En 1980, Gowin recibió una beca de la Comisión de Artes de Seattle, que le proporcionó fondos para viajar a Washington y al noroeste del Pacífico. Comenzando con un viaje al Monte Santa Helena poco después de su erupción, se inició en la toma de fotografías aéreas. Durante los siguientes veinte años fotografió sitios de minería a cielo abierto, campos de pruebas nucleares, campos agrícolas a gran escala y otras cicatrices en el paisaje natural.
Se retiró de la docencia en la Universidad de Princeton a fines de 2009 y vive en Pensilvania con su esposa Edith.

"Edith", Danville, Virginia, 1963 © Emmet Gowin. Tras Dós


El 23 de Diciembre es el cumple de

Brigitte Lacombe, fotógrafa francesa nacida en 1950, que vive en la ciudad de Nueva York. Sus amores son los retratos y los viajes.

"Nelson Mandela", Johanesburgo, Sudáfrica / Johannesburg, South Africa

Nelson Mandela en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (CXCIV)]

Brigitte dejó la escuela para ser una aprendiz en el laboratorio en blanco y negro de Elle en París.
En 1975, en el Festival de Cine de Cannes, mientras trabajaba para la edición francesa de Elle, conoció a Dustin Hoffman y Donald Sutherland.

"Bob Dylan", Malibu

Bob Dylan en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (CLXII)]

Cada uno de ellos, respectivamente, la invitaron a los sets de filmación de "Casanova de Fellini," filmada en Cinecittà, y de "Todos los hombres del Presidente" de Alan Pakula, rodada en Washington DC y Los Ángeles.
Luego trabajó en "Encuentros Cercanos del Tercer Tipo", de Steven Spielberg, filmada en Mobile, Alabama.

"Martin Scorsese", Nueva York / NY

Martin Scorsese en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (CLXXXV)]

Ha contribuido con las revistas Vanity Fair, Acne Paper, The New Yorker, New York Magazine, The Financial Times Magazine, Vogue alemán, Nowness, Zeit Magazine y otras publicaciones.
Ha estado contribuyendo con Condé Nast desde su primera edición en 1987.
En 2000, ganó el Premio de Fotografía de viajes Eisenstaedt. En 2010, Brigitte recibió el Premio del "Art Director's Club" Salón de la Fama por su trayectoria de toda una vida en fotografía.

"Christian Boltanski", París

Christian Boltanski en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (CXL)]
Brigitte Lacombe en "El Hurgador" / in this blog[Asonancias (II)]


El 24 de Diciembre es el cumple de

Arek Rataj, fotógrafo, educador y periodista polaco radicado en Qatar, nacido en 1983, colaborador habitual de APF Magazine y 121 Clicks. Estudió sociología durante un breve período.

"Ojos de gato / Cat’s Eyes", San Pedro Sula, Honduras 2012. © Arek Rataj. B&W Street

China, 2015 © Arek Rataj. B&W Street

Asistió a la Escuela de Ciencias Sociales de Poznan en Polonia y obtuvo su Maestría en Periodismo y Comunicación Social. De 2011 a 2016, ha enseñado el idioma polaco en Peterborough, Inglaterra, una amplia gama de clases de inglés, como voluntario, en San Pedro Sula y Villanueva en Honduras, e inglés conversacional en grandes clases en Shijiazhuang, China.

"Niña de Honduras / Honduran Baby Birl", San Pedro Sula, HN, CA., 2012

China, 2015 © Arek Rataj. B&W Street

Nació en la región industrial de la Alta Silesia de Polonia, de padres compasivos y dedicados que, a continuación, administraron una pequeña tienda de variedades. Su ciudad natal, Chorzow, albergaba una fábrica de acero, minas de carbón y una fábrica de química; estaba sucia, ecológicamente devastada y tenía muchos problemas socioeconómicos. A pesar de que los cambios gradualmente democráticos entraron en juego, entre los jóvenes como él había mucha desesperanza e incluso desesperación. Arek cree que estas circunstancias son la clave para su vocación posterior de convertirse en fotógrafo.

Vendedores callejeros matan y venden cerdos justo antes del Año Nuevo Chino, también conocido como Festival de Primavera, que se consedera la festividad más importante del calendario chino / 
Street vendors are slaughtering pigs and sell pork right before The Chinese Lunar New Year - also known as the Spring Festival, which is considered as the most important holiday in the Chinese calendar.
Shijiazhuang. China, 2015 © Arek Rataj


Textos en inglés / English translation

On December 18 is the birthday of

Michael Christopher Brown, American photographer born in 1978, known for his documentation of the 2011 Libyan Civil War and the resulting monograph, Libyan Sugar, published in May 2016.
Brown was raised in the Skagit Valley, a farming community in Washington. After moving to New York City in 2005, Brown joined the Italian photo agency Grazia Neri in 2006. He then moved to Beijing, China, in 2009 and over the next two years put together a series of works from road and train trips across the country.
In 2010 Brown began taking pictures with an iPhone, driving around eastern China in his Jinbei van. Since then he produced iPhone projects in Libya, Egypt, Congo (DRC), Central African Republic and Cuba. Brown's ability to capture critical moments with an iPhone has led to his involvement with Time, The New York Times Magazine, and National Geographic's Instagram platforms. Through these platforms he is able to reach millions of followers to inform and educate on social and political issues in remote and under-reported areas of the world.
In 2011, Brown spent seven months in Libya photographing the Libyan Revolution, exploring ethical distance and the iconography of warfare. He covered several battles along the coast, was ambushed several times in Eastern Libya and injured twice. In early March, on the frontline near the eastern town of Bin Jawad, he was shot in the leg by an AK-47 during a Government offensive. Six weeks later, while covering the Siege of Misrata, he was injured by incoming mortar fire and took four pieces of shrapnel to the chest, shoulder and arm, losing nearly half the blood in his body and requiring two transfusions. His colleagues Tim Hetherington and Chris Hondros were both killed in the same attack. Brown returned to Libya twice in 2012 and was the subject of the Michael Mann directed HBO documentary series Witness: Libya. In March 2012 Brown and Men's Journal writer Josh Davis were briefly kidnapped at gunpoint while covering a drifting event in Benghazi. 
Brown has documented conflict in and around the Kivu provinces of the Democratic Republic of the Congo since 2012 and was based in Goma from late 2012 until early 2014.
Brown has been a contributing photographer at National Geographic since 2005, completing adventure and cultural stories, and is also a contributor to The New York Times Magazine and other publications. He joined Magnum Photos as a nominee in 2013 and was an associate from 2015 until June 2017. 
Libyan Sugar won the Paris Photo First Photobook Award and the International Center of Photography's 2017 Infinity Award for Artist's Book.
In 2015 and 2016 Brown produced Paradiso, a multimedia profile of the electronica music and youth scene in Havana. 

On December 19 is the birthday of

Lew Thomas, American photographer born in 1932 in San Francisco, California.
He earned a BA from the University of San Francisco in 1960. He served as Visual Arts Curator for the Contemporary Arts Center in New Orleans from 1988-1995, and as Executive Director of the Houston Center for Photography, Houston, Texas, from 1985-87. He won an Artists Fellowship and a publications grant from the NEA in 1979 as well as an NEA Photographer's Fellowship in 1980 and 1975. He received a publications grant from the San Francisco Museum of Modern Art in 1976.
Thomas explores photography “as a system of information and reproduction," creating photographs, installations, collaborative projects and publications. Since 1971 he has combined “the practice of photography with ideas derived from language and philosophy."
He has exhibited his work widely throughout the U.S. and internationally in solo and group shows, and his works are in numerous collections.

On December 20 is the birthday of

Pavel Stecha, master of documentary photography, born in 1944 in Prague, Czechoslovakia.
He attended the Film Faculty of the Academy of Music Arts (FAMU) in Prague from 1967 to 1971.
In 1977 Stecha was a senior lecturer at FAMU in Prague; he had been an assistant lecturer there in 1975. He previously worked as a freelance photographer (1971-74). He is the founder of Photographic Laboratory at UMPRUM. He is also the author of several books: for instance, the amazing "Prague - its Alleyways and Passages" is a portrait of the secrete world, quite dissimilar to ours. His photos are not only "documenting", but also analysing those moments or scenes and highlighting all that is complementary and important. The artist is not only concerned with "recording", but also with creating the atmosphere, the situation. He penetrates the very soul of people and the situations he is capturing.
He has been a member of the Union of Czech Artists' photography department since 1971.

The Velvet Revolution
The period between November and December 1989 was an unforgettable time in Czechoslovakia. It started with a student demonstration on November 17, which was met by police wielding shields and batons. Then the peaceful protest grew into something more. It connected people across the social spectrum as students, dissidents, artists, religious workers, and residents of ever smaller towns began to join in. The calling of a general strike supported by major state factories was a signal to the governing party that things were getting serious. Negotiations began, and expectations were tense, but fortunately reason prevailed and eventually an agreement was reached. Link

On December 21 is the birthday of

Pei Ketron, photographer, educator, speaker, and traveler, born in 1980 in Taiwan, and raised on the Navajo Nation in Arizona as part of a biracial household.
She spent summers enduring the monsoons of the tropics and the remainder of the year running barefoot in the deserts of the American southwest.
She holds a BA in Psychology from Pomona College and an MA in both Special Education and Assistive Technology from Simmons College. In addition, she holds a credential in Educational Leadership and a certificate in Digital Marketing.
After a decade teaching special education in the public school system, Pei now teaches photography classes privately and through companies such as Creative Live, the Image Flow, and the Santa Fe Photographic Workshops. She also serves as a photographic mentor for travel experiences with companies such as Passion Passport and has spoken at events such as Adobe MAX, SXSW, Alt Summit, and Start Conference. 
In addition to her experience with DSLR and medium-format film photography, Pei is also an accomplished mobile photographer. She has amassed a following of nearly a million users on Instagram and was selected to be a part of Apple's Shot on iPhone 6 campaign.
Pei specializes in travel and commercial photography in San Francisco and worldwide. Clients include: Adobe, American Express, Apple, Google, Pfizer, Save the Children, Turkish Airlines, UNICEF, and more.

On December 22 is the birthday of

Emmet Gowin, American photographer born in 1941 Danville, Virginia.
When he was two his family moved to Chincoteague Island, where he spent much of his free time in the marshes around their home. At about age 12 his family moved back to Danville, where Gowin first showed an interest in art by taking up drawing. When he was 16 he saw an Ansel Adams photograph of a burnt tree with a young bud growing from the stump. This inspired him to go into the woods near his home and draw from nature. Later, he applied what he learned from his early years wandering in the woods and marshes to his photography.
After graduating from high school he attended the Richmond Professional Institute (now Virginia Commonwealth University). During his first year in college he saw a catalog of the Family of Man exhibit and was particularly inspired by the works of Robert Frank and Henri Cartier-Bresson. About this same time he met his future wife, Edith Morris, who had grown up about a mile away from Gowin in Danville. They married in 1964, and she quickly became both his muse and his model.
Some of his earliest photographic vision was inspired by Edith’s large and engaging family, who allowed him to record what he called "a family freshly different from my own." In 1965, Gowin attended the Rhode Island School of Design. While earning his MFA, Gowin studied under influential American photographers Harry Callahan and Aaron Siskind. Three years later he was given his first solo exhibition at the Dayton Art Institute. In 1970 his work was shown at the George Eastman House and a year later at the Museum of Modern Art. About this same time he was introduced to the photographer Frederick Sommer, who became his lifelong mentor and friend.
Gowin was invited by Peter Bunnell in 1973 to teach photography at Princeton University. Over the next 25 years he both taught new students and, by his own admission, continually learned from those he taught.
Gowin received a Guggenheim Fellowship in 1974, which allowed him to travel throughout Europe. He was also awarded a National Endowment for the Arts Fellowship in 1979 and a Pew Fellowship in the Arts in 1994.
In 1980 Gowin received a scholarship from the Seattle Arts Commission which provided funding for him to travel in Washington and the Pacific Northwest. Beginning with a trip to Mount St. Helens soon after it erupted, Gowin began taking aerial photographs. For the next twenty years, Gowin captured strip mining sites, nuclear testing fields, large-scale agricultural fields and other scars in the natural landscape.
Gowin retired from teaching at Princeton University at the end of 2009 and lives in Pennsylvania with his wife Edith.

On December 23 is the birthday of

Brigitte Lacombe, French photographer born in 1950, living in New York City. Her loves are portraits and travel.
Brigitte left school to be an apprentice at the black and white lab of Elle in Paris.
In 1975, at the Cannes Film Festival, while on assignment for French Elle, she met Dustin Hoffman and Donald Sutherland. 
They each respectively invited her to the film sets of "Fellini's Casanova,” shot at Cinécitta, and Alan Pakula’s "All the President's Men," shot in Washington D.C. and Los Angeles. 
She next worked on Steven Spielberg's "Close Encounters of the Third Kind,” shot in Mobile, Alabama.
She contributes to Vanity Fair, Acne Paper, The New Yorker, New York Magazine, The Financial Times Magazine, German Vogue, Nowness, Zeit Magazine, and other publications.
She has been a contributing photographer for Condé Nast's Traveler  since their first issue in 1987.
In 2000, she won The Eisenstaedt Award for Travel Photography.
In 2010, Brigitte received the “Art Director’s Club” Hall of Fame Lifetime Achievement Award for Photography.

On December 24 is the birthday of

Arek Rataj, Qatar-based Polish photographer, educator and journalist born in 1983, a regular contributor to APF Magazine and 121 Clicks. He briefly studied sociology. Attended The Poznan School of Social Sciences in Poland and earned his Master's Degree in Journalism and Social Communication. From 2011 to 2016, he has been teaching the Polish language in England's Peterborough, a wide range of English classes, as a volunteer, in Honduras's San Pedro Sula and Villanueva, and conversational English to large classes in China's Shijiazhuang.
He was born in Poland's Upper Silesian Industrial Region to compassionate and devoted parents who, then, ran a small variety store. His hometown, Chorzow, hosted a steel factory, coal mines, and chemistry factory and was dirty, ecologically devastated, and with a lot of socioeconomic issues. Despite the fact that gradually democratic changes came into play, among young people like him there was a lot of hopelessness and even despair. It is his belief that these circumstances are a key for his later vocation to become a photographer.

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