domingo, 9 de julio de 2017

Aniversarios Fotografía (CLXXXV) [Julio / July 1-9]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Julio aquí / All anniversaries for July here.
_________________________________________________________

El 1 de Julio es el cumple de

Léonard Misonne, fotógrafo belga nacido en Charleroi en 1870.
Fue muy conocido durante su vida en los círculos vanguardistas de la fotografía artística. Se enfocó en el Pictorialismo y se dedicó a los efectos de artísticos particulares de la luz y estados de ánimo atmosféricos.

"La Rue, Crépuscule / La calle, crepúsculo / The Street, Twilight", 1931

Estudió griego y humanidades en el Colegio de Jesuitas de Charleroi e Ingeniería de Minas en la Universidad católica de Louvain (1834-1968), aunque nunca ejerció como ingeniero. Cuando era estudiante, se interesó por la música (piano), la pintura y desde 1891 por la fotografía, a la que se dedica de lleno a partir de 1896, uniéndose al Círculo de Lovaina de Fotografía. Viajó por Suiza, Alemania, Francia e Inglaterra.

"En la sombra / In the shadow", Gilly, Belgium, 1920s

«Le sujet n'est rien, la lumière est tout.» (El tema no es nada, la luz lo es todo) “La luz glorifica todo. Transforma y ennoblece los temas y lugares más comunes y ordinarios”, afirmó Misonne.
Utilizó un proceso de carbono similar al de Fresson. Viajó en bicicleta por toda Bélgica (ganando algunas carreras de ciclismo) donde realizó el que ha sido considerado su mejor trabajo. Al término de esta aventura regresó a Gilly, donde pasaría el resto de su vida, administrando la fortuna familiar y reimprimiendo muchas de las imágenes captadas durante este período.

"La Brise / La brisa / The Breeze", 1926

Sus efectos borrosos, con un enfoque impresionista, le valieron el apodo de "El Corot de la fotografía". Su obra es esencialmente paisajista, plasmando en sus fotografías las ciudades de Gante, Amberes y la costa Holandesa.
Misonne sufría de asma y murió en Gilly, Bélgica en 1943.

"Sin título / Untitled", c.1930


El 2 de Julio es el cumple de

Charles "Teenie" Harris, consumado fotógrafo afroamericano nacido en 1908 en Pittsburgh, Pensilvania.
A principios de los años treinta compró su primera cámara y abrió un estudio fotográfico. Trabajó por cuenta propia en la revista de noticias de Washington DC "Flash!". De 1936 a 1975 narró la vida en los barrios negros de la ciudad para el Pittsburgh Courier, uno de los periódicos negros más antiguos de Estados Unidos. Fue apodado "One Shot (Un disparo)" porque rara vez hacía posar a sus modelos para retoques. Harris tomó más de 80.000 imágenes durante su carrera. El cuerpo de su obra constituye sin duda la documentación fotográfica más grande y completa de una comunidad minoritaria en los Estados Unidos.

"Bailarines / Dancers", c. 1938-45. Carnegie International 2013 Blog

A diferencia de sus contemporáneos afroamericanos más célebres, como James Van Der Zee, conocido por retratos de estudio, o Gordon Parks, que viajó ampliamente como periodista gráfico, Harris era un fotógrafo de clase trabajadora, atado a un trabajo circunscrito a un ritmo concreto. Su obra rara vez fue vista fuera de Pittsburgh, hasta después de su muerte en 1998.

"Niño boxeador, sentado en el ring, probablemente en el Kay Boy's Club /
Little child boxer, seated in fighting ring, presumably in Kay Boys’ Club", Pittsburgh, 1945

"Chica leyendo un comic en un kiosco / Girl reading comic book in newsstand", c.1940-45. NPR

Además de sus ensayos fotográficos de la vida cotidiana en la ciudad, fotografió a muchas celebridades que visitaron Pittsburgh, como Louis Armstrong, Duke Ellington, Billy Eckstine, Lena Horne, Sarah Vaughan, Sam Cooke, Cab Calloway, Ray Charles, Charlie Parker, Muhammad Ali, Joe Louis, Eleanor Roosevelt, John F. Kennedy, Martin Luther King, Dwight Eisenhower, Richard Nixon y Dizzy Gillespie.
Harris también fotografió a legendarios jugadores de béisbol de la Liga Negra de Homestead Greys y Pittsburgh Crawfords. Harris mismo jugó al béisbol para los Crawfords cuando eran conocidos como los Crawford Colored Giants.

"Dos jovenes comen manzanas acarameladas / Two young women eat caramel apples", c.1940-45. NPR

Licenció su colección de fotografías en 1986 a un empresario local, Dennis Morgan, y posteriormente estos llamados "Grabados Morgan" se vendieron en ferias callejeras en Pittsburgh. Harris presentó una demanda en 1998 por regalías no pagadas y la devolución de su colección. Ganó el caso póstumamente. El Carnegie Museum of Art compró la colección en 2001.

"Duke Ellington al piano, con el bailarín Honey Coles y Billy Strayhorn mirando, en el Teatro Stanley /
Duke Ellington at piano, with dancer Honey Coles and Billy Strayhorn looking on, in the Stanley Theatre", c.1942-43. NPR



El 3 de Julio es el cumple de

Viggo Reinholdt Rivad, fotógrafo danés nacido en 1922 en Nørrebro, uno de los distritos más pobres de Copenhague.

"Trabajador danés desayunando / Danish worker eating his lunch" © Viggo Rivad

Comenzó como autodidacta en 1946. El mismo año publicó dos fotografías en la revista danesa "Focus". Parecían fotogramas tomados de una película. Una de ellas, titulada "París en Copenhague", se tomó junto a Knippelsbro en Copenhague, con el fotógrafo actuando como un modelo. Sus imágenes ostensiblemente espontáneas, frecuentemente presentadas en concursos de periódicos, eran a menudo composiciones cuidadosamente preparadas para transmitir un mensaje claro. Este enfoque era muy diferente del de la mayoría de las fotografías de aficionados de la época.
Ganó numerosas competiciones en los años '50 y '60. En la década de 1950, con sus fotografías de los barrios marginales de París y Barcelona, ​​desarrolló una reputación como el principal documentalista fotográfico humanitario de Dinamarca.

"Gregorio", Cuba, 1999 © Viggo Rivad

"Plaza Hojbro / Hojbro Square", 1983 © Viggo Rivad

Rivad desarrolló el ensayo fotográfico, una obra documental a menudo en forma de serie de fotografías. Se inspiró en las serie que había visto en libros de fotografía, Paris Match y Life, así como en la exposición "Family of Man" de 1957 en Copenhague. Su técnica a menudo consistía en comenzar con unas pocas imágenes bastante suaves que conducían a las más fuertes y emocionantes, antes de la culminación final. Con frecuencia cambiaba la secuencia cronológica, de modo que sus imágenes no eran tanto "imágenes de una historia", sino "una historia en imágenes". El enfoque de ensayo también le permitió ahondar más profundamente en un tema dado.

"Mañana en Copenhague / Copenhagen Morning" © Viggo Rivad

Fue su simpatía por los menos acomodados de la sociedad lo que le inspiró a componer ensayos como "Fru Svendsen" (1963), "Fransmanden" (1963) y "En Barberstue" (Una barbería) (1969). En contraste con los informes de la alta sociedad en los semanarios, sus ensayos mostraron que se podía contar historias sobre la gente más común de la sociedad.
Durante su carrera, Rivad produjo series fotográficas en muchos países como España, Marruecos, México, Venecia, el Sáhara, la Unión Soviética, China, Egipto, Yemen y más.
Murió en 2016.

"Et Farvel # 1/ Adiós Nº 1 / Farewell # 1", 1962 © Viggo Rivad
En 1962 Rivad creó esta serie sobre el adiós de una pareja de ancianos. La esposa viene a visitar a su marido moribundo al hospital. Ni la pareja ni Rivad sabían que el marido moriría esa misma noche. 
La serie, uno de los trabajos más conocido de Rivad, se publicó en el libro  8 Skildringer (8 Historias) en 1975./
In 1962 Rivad created this series of an old married couple’s last farewell. The wife comes to visit her dying husband at the hospital. Neither the couple nor Rivad knew that the husband would die the same night.
The series – one of Rivad’s most typical and most known works – was published in the book 8 Skildringer (8 Stories) in 1975.

Viggo Rivad en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XC)]


El 4 de Julio es el cumple de

Ferdinando Scianna, fotógrafo italiano nacido en Bagheria en 1943.

"El escultor / Sculptor Emilio Greco", Roma, Italia / Rome, Italy
© Ferdinando Scianna/Magnum Photos

En 1963 Leonardo Sciascia visita casi por azar su primera muestra fotográfica, que tiene como tema las fiestas populares, cerca del círculo cultural de Bagheria. Cuando se encuentran, nace enseguida una amistad que será fundamental para la carrera de Scianna. Sciascia participó con el prefacio y textos de su primer libro, Fiestas religiosas en Sicilia, con el que ganó el premio Nadar en 1966.
El 1967 se mudó a Milán, y un año después comenzó a colaborar como periodista gráfico y enviado especial con El Europeo, convirtiéndose enseguida en corresponsal en París. En el 1977 publica en Francia "Les Siciliens" (Denoel), con textos de Domenique Fernandez y Leonardo Sciascia, y en Italia "La villa de los monstruos", también con introducción de Leonardo Sciascia.

"El director Martin Scorsese mostrando fotos de su álbum familiar, Nueva York, EE.UU. / 
The movie director Martin Scorsese showing pictures from his family album, NY, USA"
© Ferdinando Scianna/Magnum Photos

Martin Scorsese en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (CCVII)]

"El escritor español / Spanish writer Manuel Vázquez Montalbán", Barcelona, España / Spain, 1994
© Ferdinando Scianna/Magnum Photos

En París escribió para Le Monde Diplomatique y La Quinzaine littéraire, y conoció a Henri Cartier-Bresson, cuyas obras lo habían influido desde joven. El gran fotógrafo lo introdujo en 1982 como primero y único fotógrafo italiano en la prestigiosa agencia fotográfica internacional, Magnum Photos, de la cual se convertirá en miembro efectivo en 1989. Mientras tanto trabó amistad y colaboró con varios escritores de éxito, entre los cuales se cuenta Manuel Vázquez Montalbán.
En el 1995 retomó los temas religiosos, publicando Viaje a Lourdes, y en el 1999 se publicaron los retratos del famoso escritor argentino Jorge Luis Borges.

"El filósofo francés / The French Philosopher Louis Pierre Althusser", París, Francia / France, 1976
© Ferdinando Scianna/Magnum Photos

Youvarou, Mali, 1993. © Ferdinando Scianna/Magnum Photos

En 2003 se publicó el libro Quelli di Bagheria, parte de un proyecto más amplio que incluye un documental y varias exposiciones, reconstrucción de la ambientación y las atmósferas de su juventud a través de una investigación en la memoria individual y colectiva. En diciembre de 2006 se presenta el calendario 2007 del Parco dei Nebrodi, con doce fotos de la actriz de Messina Maria Gracia Cucinotta.
Con su conciudadano Giuseppe Tornatore, con ocasión de su nueva película Baarìa, publica en 2009 el libro fotográfico "Baaria Bagheria".

"Estatua de Stalin desmantelada en Budapest, Hungría /
Dismantled statue of Stalin in Budapest, Hungary", c.1990. The Charnel House

Iósif Stalin en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All Links]
Ferdinando Scianna en "El Hurgador" / in this blog[Asonancias (XIX)]


El 5 de Julio es el cumple de

Kinji Shigeta, fotógrafo japonés nacido en 1887 en la ciudad de Ueda, Prefectura de Nagano, Japón.
Llegó a Seattle en 1902 con la intención de conocer a un tío al que no pudo localizar. Adoptó el nombre de Harry y comenzó a aprender inglés. Intentó varias ocupaciones, incluyendo empleado de hotel y vendedor de la ropa, antes de mudarse a St. Paul en 1903 para estudiar arte. También comenzó a hacer retoques fotográficos. Regresó brevemente a Seattle antes de trasladarse a Los Ángeles alrededor de 1910, encontrando empleo como un retocador de estudio.

"Desnudo Art Deco / Art Decó Nude"

En 1916 se casó con una compañera de trabajo, tras lo cual abrió su propio estudio y escuela en 1918 en Little Tokyo (donde Toyo Miyatake se convirtió en su estudiante). Shigeta cerró el estudio y la escuela para trabajar en Hollywood para la revista Filmland antes de mudarse a Chicago en 1924, donde trabajó en el Moffet Studio. Se unió al Fort Dearborn-Chicago Camera Club donde conoció a su futuro socio comercial, George Wright. En 1930, fundaron Shigeta-Wright, que se convirtió en uno de los estudios publicitarios más exitosos del país.

Izq./ Left: "Autorretrato / Self Portrait" - Der./ Right: Maelstrom

A lo largo de su larga carrera hizo fotografías artísticas, a veces imbuidas de un cierto sentido mágico, que era su vocación. Incorporó a menudo su arte en los encargos comerciales utilizando técnicas modernistas como fotogramas, montajes y solarizaciones.
Después del bombardeo de Pearl Harbor, se vio obligado a vender su parte del negocio, que se conoció como Wright & McKinney. Durante la guerra se le asignó una
dispensa que le permitió utilizar una cámara, y continuó trabajando en la empresa como empleado. Recuperó su participación en el negocio después de la guerra, y más tarde se retiró a Los Ángeles, donde murió de un ataque al corazón el 21 de abril de 1963.

Izq./ Left: "Marea baja / Low Tide"
Der./ Right: "Desfile de los hombres de nieve / Parade of the Snowmen"


El 6 de Julio es el cumple de

John Massey, artista canadiense de Toronto, nacido en 1950.

"Bitch's Brew", de la serie / from the series After Le Mépris, 2010

Desde los años '80 las instalaciones, esculturas y películas de Massey lo han establecido como uno de los artistas contemporáneos más prominentes de Canadá. Massey combina la fotografía convencional con la manipulación por ordenador. En sus proyectos de fotografía y video utiliza efectos minimalistas para crear obras que habitan en un punto medio entre lo representado y lo creado. Sus trabajo ha sido expuesto ampliamente expuestas y está presente en muchas colecciones privadas y públicas, incluyendo la Galería de Arte de Ontario, el Museo Stedelijk de Amsterdam, el Fondo Nacional de Arte Contemporáneo de París y la Fundación de Arte Ydessa Hendeles. En 2006 la obra de Massey fue incluida en la exposición "Más allá del cine: el arte de la proyección" en la Hamburger Bahnhof de Berlín, y en 2014 fueron incluidas en la Bienal de Montreal. Le concedieron el premio de Gershon Iskowitz por sus logros de toda una vida en 2001.

"Negro y azul / Black and Blue", de la serie / from the series After Le Mépris, 2010

"Blues", de la serie / from the series After Le Mépris, 2010

Después de Le Mépris (El desprecio), 2010
Continuando con su estudio de interiores idealizados, la serie fotográfica After Le Mépris se inspiró en la escena central de la película de Jean Luc Godard en 1963, Le Mépris (El desprecio). En esta serie, los interiores se modelan en el apartamento inacabado en Roma, donde Godard que retrata una ruptura final de la comunicación entre los dos amantes en la película. Massey construyó una maqueta del apartamento, fotografió cada una de sus nueve habitaciones, y configuró sus cuadros con motivos de la película, incluyendo sus fuertes colores primarios y una iluminación distinta.

"Cortina roja / Red Curtain", de la serie / from the series After Le Mépris, 2010

La serie ofrece un espacio blanco quebradizo con los objetos primarios coloreados que fueron ésparcidos ​​por los actores en la película. Massey ha declarado que "el apartamento era un interior realmente cargado, y estoy realmente atraído por el interior de las cosas, tanto literal como figurativamente. Es una especie de apartamento en construcción que se está deshaciendo, tanto figurativa como literalmente: el apartamento está en construcción, mientras que la relación se está desmoronando ".

"Nube nueve / Cloud Nine", de la serie / from the series After Le Mépris, 2010


El 7 de Julio es el cumple de

Trey Ratcliff, fotógrafo, artista, orador público y escritor estadounidense nacido en 1971.

"Asomando tu rostro a través del velo / Poking The Front Of Your Face Through The Veil"
Sur de la provincia de Guangxi / Southern Guangxi Province, China 
Esas hermosas colinas verdes pueden parecer suaves y afelpadas, pero ocultan una rocosidad casi imposible de ascender que tiene la consistencia de un cristal negro grueso. Lo sé porque tuve que subir una de esas torres para conseguir esta foto, lo cual fue bastante dura durante el día, pero durante el descenso en la oscuridad de la noche, fue un ejercicio desangrante./
Those lovely green hills might look soft and plush, but the fauna hides a nearly impossible-to-ascend rockiness that has the consistency of chunky black glass. I know this because I had to ascend one of those spires to get this photo, which was hard enough during the day, but during the descent in the dark of night, it was an exercise in blood loss.

Pueblos de Nueva Guinea, Parte 1 / People Of New Guinea, Part 1
Una de las tribus de las zonas montañosas de la selva alta se pinta como espíritus no-muertos para asustar a las otras tribus. Todo el mundo aquí es bastante supersticioso y una gran parte de su tiempo libre lo pasan intercambiando leyendas e historias. En la tribo pasan horas pintándose entre sí para asegurarse de que sus cuerpos espirituales son vistos desde lo más lejos posible./
One of the tribes from the high jungle mountain areas paints themselves like undead spirits to scare the other tribes away. Everyone here is quite superstitious and a lot of their free time is spend exchanging legends and stories. The tribe spends hours painting one another to make sure their spirit-bodies are seen from as far away as possible.

Publica una nueva foto cada día en su blog de viajes StuckInCustoms, de los destinos y situaciones en las que se encuentra mientras recorre el mundo. Su trabajo ha sido presentado en la BBC, ABC, FOX, CBS y NBC.
Nació ciego de un ojo y sólo ve por el izquierdo. Él lo llama "El Don".
Ratcliff estudió ciencias de la computación y matemáticas en la Universidad Metodista del Sur, graduándose en 1995.

Cinque Terre a la caída de la tarde / As Evening Falls
Es difícil decir cuál fue mi parada favorita durante nuestra gira fotográfica de 55 días por Europa, sin embargo esta zona de Italia está fácilmente en el top 10. Siempre he querido visitar este lugar, ¡así que decidimos hacer que sucediera! Hay 5 pequeñas ciudades aquí incrustadas en la costa de Italia. Puedes caminar entre las 5 o tomar un pequeño tren que conecta a todas ellas. Decidimos tomar el tren para cubrir tanto terreno como fuera posible./
It's hard to say where my favorite stop was during our 55-day photo tour in Europe. This area of Italy is easily in the top 10, though. I've always wanted to visit this place, so we decided to make it happen! There are 5 small towns here embedded into the coastline of Italy. You can hike between all 5 or take a little train that connects all of them. We decided to take the train to cover as much ground as possible.

Góndolas desde arriba / Gondolas From Above
¿Qué hay de interesante es esta foto? Sí, obviamente fue tomada con un quad, pero me parece tan hipnótica. Casi cualquier toma de arriba hacia abajo de un objeto familiar hará que su cabeza gire un poco hacia un lado y haga que su cerebro gire alrededor. ¡Creo que esta es una sensación muy agradable! /
How interesting is this photo? Yes, obviously it was taken with a quad, but I find so mesmerizing. Almost any top-down shot of a familiar object will make your head turn sideways a little bit and make your brain spin around. This is a really nice feeling, I think!

Fue pionero en el campo de la fotografía de Alto Alcance Dinámico (HDR). Originalmente fotógrafo aficionado, comenzó a explorar HDR porque le decepcionaba que las fotografías de paisajes que tomaba no aparecían como él recordaba las escenas. Después de explorar y desarrollar técnicas en el entonces relativamente oscuro método del HDR, comenzó a presentar su obra fotográfica en su blog en 2005. Su trabajo está licenciado a través de Creative Commons Noncommercial. Al principio de la carrera de Ratcliff, dos de sus fotografías de HDR fueron seleccionadas como ganadoras del 4to Concurso Anual de Fotos de la Revista Smithsonian. Las dos fotos "Fourth at Lake Austin" y "Un macaco sentado en una pared en Kuala Lumpur" cuelgan en el Smithsonian Institute.

Abrazo / Embrace
Creo que esta es la pieza favorita del todo el mundo en la edición del Burning Man de este año ¡Qué gran idea! Tomé esta foto la prinera noche, cuando una de las parejas que ayudaron en la construcción se abrazaban en la base /
This is just about everyone's favorite art piece at Burning Man this year. What a bold idea! I took this on the first night when one of the couples that helped build it was embracing down at the base.


El 8 de Julio es el cumple de

Micky Hoogendijk, actriz, presentadora, modelo y fotógrafa profesional holandesa nacida en Ámsterdam en 1970.

"Cuervo negro / Black Raven", 2016

Es una de las primeras personas en los Países Bajos que ha sido concebida mediante inseminación artificial. Fue criada por su madre en un entorno artístico internacional.
En 1990 conoció al artista Rob Scholte, con quien se casó en 1994. Seis meses después de su matrimonio, una granada explotó bajo su coche mientras conducían por Jordaan, un barrio en Ámsterdam. Rob perdió ambas piernas. Los responsables de la explosión nunca fueron identificados.
De 2000 a 2002 Hoogendijk desempeñó un papel en la telenovela holandesa Goede Tijden, Slechte Tijden, interpretando el papel de la villana Cleo de Wold, una manipuladora patológica.
En 2002 se mudó a Los Ángeles para tomar clases de método de actuación en la academia de Eric Morris. En 2004 volvió a los Países Bajos, pero regresaría a L.A. dos veces al año para clases de actuación. Durante este tiempo fue protagonista, junto con Kate Hudson, en la película Raising Helen. También trabajó con Rutger Hauer.

"Danza, blanco y negro I / Dance, B&W I", 2016

Hoogendijk ha actuado en varias series holandesas, y también prestó su cuerpo para el videojuego Killzone. En 2008 recibió el premio Mejor Actriz en una Largometraje en el Festival Internacional de Cine y Video Independiente de Nueva York por su papel en la película holandesa Blindspot.
Luego del tiempo pasado delante de las cámaras, trabajó entre bastidores como directora creativa y productora. Fundó Micky Hoogendijk Productions y comenzó como directora creativa del Supperclub. Desde 2007 el Supperclub está en Amsterdam, San Francisco, Londres, Singapur y Estambul. En 2006 comenzó la compañía de producción cinematográfica Dramatic Beat, un sitio web para jóvenes productores de cine.

"Soy un hombre / I am a Man", 2016

Hoogendijk comenzó en la fotografía en 2009. Después de la publicación de su trabajo online, recibió rápidamente ofertas profesionales. La Galería Internacional de Arte AmstelGallery expuso la obra de Hoogendijk en Ámsterdam, Los Ángeles, Washington y Estambul. La obra de Hoogendijk también se ha presentado en muestras de arte en Tokio, México y Austin.

"Modelo de perfección / Model of Perfection", 2012


Hoy, 9 de Julio, es el cumple de

Shirley Baker, fotógrafa británica nacida en Kersal, norte de Stanford, Lancashire, 1932, conocida por su fotografía y retratos callejeros en las zonas de clase trabajadora del Gran Manchester. Trabajó como escritora y fotógrafa independiente en varias revistas, libros y periódicos, y como conferenciante en fotografía. La mayor parte de sus fotografías fueron hechas por su interés personal, pero ella también realizó encargos ocasionales.

"Pareja de jóvenes / A young couple", Grange-over-Sands, 1968

"Saltando a la comba en la calle / Skipping in the Street", Manchester 1968

Baker era una de dos gemelas idénticas. Se trasladaron a Manchester cuando ella tenía dos años, y su hermana más tarde arribó a la Penrhos Girls 'School en Colwyn Bay, Gales del Norte, desde donde fueron evacuadas durante la Segunda Guerra Mundial a Chatsworth House, en Derbyshire. Baker fue a estudiar fotografía en el Manchester College of Technology, y tomó otros cursos en el Regent Street Polytechnic en Londres y el London College of Printing. Más tarde en la vida obtuvo una maestría en historia crítica y teoría de la fotografía en la Universidad de Derby en 1995.

"Un gran danés en una muestra de perros en Manchester, imitando la posición de piernas cruzadas del caballero /
A Great Dane at the Manchester Dog Show mirroring the cross-legged pose of the gentleman", Manchester, 1966. The Guardian

Baker comenzó a trabajar como fotógrafa industrial para la fábrica de tela Courtaulds antes de trabajar como freelance, como fotógrafa para otros negocios y como escritora en varias revistas, libros y periódicos, incluyendo The Guardian.
En 1960 comenzó a trabajar como conferenciante en Salford College of Art. Durante los quince años siguientes, realizó fotografías espontáneas de personas que vivían en la zona de Salford y Manchester durante una época de limpieza masiva de barrios marginales. Ella dijo que había recibido la influencia de la obra de Henri Cartier-Bresson, Robert Frank y Garry Winogrand. También trabajó como conferenciante en el Manchester Polytechnic.

"Niña con cochecito de muñeca / Little Girl with Doll Pram", Manchester, 1960's

Durante su vida fueron publicados dos libros: "Fotografía Urbana: Manchester y Salford" (1989) contiene sus imágenes de personas en Salford y Manchester en los años '60 y principios de los '70. A finales de los '90 The Lowry recibió el encargo de visitar los mismos lugares. The Lowry realizó una exposición de su obra y publicó un libro, "Calles y Espacios: Fotografía Urbana - Salford y Manchester - 1960s-2000" (2000), con sus fotografías más antiguas presentadas frente a sus nuevas fotografías, mostrando a la gente en diferentes períodos, en un paisaje urbano radicalmente alterado, aunque realizando actividades similares.
También fotografió en Japón, Nueva York y la Riviera francesa.
Murió en 2014.

"Calle de clase obrera / Working Class Street", Manchester, 1966


Textos en inglés / English translation

On July 1 is the birthday of

Léonard Misonne, Belgian photographer born in Charleroi in 1870.
He was well-known during his life in the avant-garde circles of artistic photography. He focused on Pictorialism and devoted himself to the particular artistic effects of light and atmospheric moods
He studied Greek and humanities at the Jesuit College of Charleroi and Mining Engineering at the Catholic University of Louvain (1834-1968), although he never practiced as an engineer. When he was a student, he became interested in music (piano), painting, and since 1891 in photography, which he dedicated himself fully from 1896, joining the Circle of Louvain Photography. He traveled through Switzerland, Germany, France and England.
«Le sujet n'est rien, la lumière est tout.» "The subject is nothing, the light is everything. The light glorifies everything. It transforms and ennobles common and ordinary themes and places," Misonne said.
He used a carbon process similar to that of Fresson. He traveled by bicycle all over Belgium (winning some cycling races) where he performed what has been considered his best work. At the end of this adventure returned to Gilly, where he would spend the rest of his life, administering the family fortune and reprinting many of the images captured during this period.
His blurred effects, with an impressionist approach, earned him the nickname "The Corot of Photography". His work is essentially landscapist, drawing in his photographs the cities of Ghent, Antwerp and the Dutch coast.
Misonne suffered from asthma and died in Gilly, Belgium in 1943.

On July 2 is the birthday of

Charles "Teenie" Harris, an accomplished African-American photographer born in 1908 in Pittsburgh, Pennsylvania.
Early in the 1930s he purchased his first camera and opened a photography studio. He freelanced for the Washington, D.C. news picture magazine, Flash!. From the 1936 to 1975 Harris chronicled life in the black neighborhoods of the city for the Pittsburgh Courier, one of America's oldest black newspapers. He was nicknamed "One Shot" because he rarely made his subjects sit for retakes. Harris took more than 80,000 images during his career. The body of his work constitutes arguably the largest and most complete photographic documentation of a minority community in the United States.
Unlike his more celebrated African-American contemporaries, such as James Van Der Zee, known for studio portraits, or Gordon Parks, who traveled widely as a photojournalist, Harris was a working-class photographer tethered to a job with a circumscribed beat. His work was rarely seen outside of Pittsburgh, until after his death in 1998.
In addition to his photo essays of daily life in the city, he captured many celebrities who visited Pittsburgh, e.g. Louis Armstrong, Duke Ellington, Billy Eckstine, Lena Horne, Sarah Vaughan, Sam Cooke, Cab Calloway, Ray Charles, Charlie Parker, Muhammad Ali, Joe Louis, Eleanor Roosevelt, John F. Kennedy, Martin Luther King, Dwight Eisenhower, Richard Nixon, and Dizzy Gillespie.
Harris also photographed legendary Negro League baseball players of the Homestead Grays and Pittsburgh Crawfords. Harris himself played baseball for the Crawfords when they were known as the Crawford Colored Giants.
He licensed his collection of photographs in 1986 to a local entrepreneur, Dennis Morgan, and subsequently these so-called "Morgan prints" were sold at street fairs in Pittsburgh. Harris filed a lawsuit in 1998 for unpaid royalties and the return of his collection. He won the case posthumously. Carnegie Museum of Art purchased the collection from the Harris estate in 2001.
Teenie Harris Archive, Carnegie Museum of Art http://teenie.cmoa.org/CollectionSearch.aspx

On July 3 is the birthday of

Viggo Reinholdt Rivad, Danish photographer born in 1922 in Nørrebro, one of the poorer districts in Copenhagen. 
He started as an autodidact in 1946. The same year he published two photographs in the Danish magazine "Focus". They looked like stills taken from a movie. One of them, titled "Paris in Copenhagen", was taken beside the Knippelsbro in Copenhagen, with the photographer acting as a model. His ostensibly spontaneous pictures, frequently submitted to newspaper competitions, were often carefully prearranged compositions designed to convey a clear message. This approach was very different from that of most amateur photographs at the time.
He went on to win numerous competitions in the 1950s and 1960s. In the 1950s, with his photographs of the slums of Paris and Barcelona, he developed a reputation as Denmark's leading humanitarian photographic documentarist.
Rivad developed the photographic essay, a documentary work often in the form of series of photographs. He had been inspired by the series he had seen in photo books, Paris Match and Life, as well as by the 1957 "Family of Man" exhibition in Copenhagen. His technique often consisted of starting with a few rather subdued images leading up to ever stronger and more exciting ones, before the final culmination. He would frequently change the chronological sequencing, so that his pictures were not so much "pictures of a story" as "a story in pictures". The essay approach also allowed him to delve more deeply into a given topic.
It was his sympathy for those less well-off in society which inspired him to compose essays such as "Fru Svendsen" (Mrs. Svendsen) (1963), "Franskmanden" (The Frenchman) (1963) and "En Barberstue" (A Barber's Shop) (1969). In contrast to the high-society reports in the weeklies, his essays showed that stories could be told about society's most ordinary people.
During his career, Rivad produced photographic series on many countries as Spain, Morocco, Mexico, Venice, the Sahara, the Soviet Union, China, Egypt, Yemen and more.
He died in 2016.

On July 4 is the birthday of

Ferdinando Scianna, Italian photographer born in Bagheria in 1943.
In 1963 Leonardo Sciascia visits almost by chance his first photographic exhibition, which has as its theme the popular festivals, near the cultural circle of Bagheria. When they meet, a friendship is born that will be fundamental to Scianna's career. Sciascia participated with the preface and texts of his first book, Religious Festivals in Sicily, with which he won the Nadar prize in 1966.
In 1967 he moved to Milan, and a year later he began to collaborate as a graphic journalist and special envoy with El Europeo, becoming a correspondent in Paris. In 1977 he published in France "Les Siciliens" (Denoel), with texts by Domenique Fernandez and Leonardo Sciascia, and in Italy "The Village of the Monsters", also with introduction by Leonardo Sciascia.
In Paris he wrote for Le Monde Diplomatique and La Quinzaine littéraire, and he met Henri Cartier-Bresson, whose works had influenced him since he was young. The great photographer introduced him in 1982 as the first and only Italian photographer in the prestigious international photographic agency Magnum Photos, of which he became a full member in 1989. Meanwhile, he became friends and collaborated with several successful writers, including Manuel Vázquez Montalbán.
In 1995 he returned to religious subjects, publishing Trip to Lourdes, and in 1999 the portraits of the famous Argentine writer Jorge Luis Borges were published.
In 2003 the book Quelli di Bagheria was published, part of a larger project that includes a documentary and several exhibitions, reconstruction of the atmosphere and the moods of his youth through an investigation in the individual and collective memory. In December 2006 presents the 2007 calendar of the Parco dei Nebrodi, with twelve photos of the actress of Messina Maria Gracia Cucinotta.
With his fellow Giuseppe Tornatore, on the occasion of his new film Baaria, he published in 2009 the photographic book "Baaria Bagheria".

On July 5 is the birthday of

Kinji Shigeta, Japanese photographer born in 1887 in the city of Ueda, Nagano Prefecture, Japan.
He arrived in Seattle in 1902 with the intention of meeting an uncle whom he was unable to locate. He adopted the name Harry and began to learn English. He tried various occupations, including hotel clerk and clothing salesman, before moving to St. Paul in 1903 to study art. He also began doing photographic retouching. He returned briefly to Seattle before relocating to Los Angeles around 1910, finding employment as a studio retoucher.
In 1916, he married a fellow retoucher, after which he opened his own studio and school in 1918 in Little Tokyo (where Toyo Miyatake became his student). Shigeta closed the studio and school to work in Hollywood for Filmland magazine before moving to Chicago in 1924, where he was employed at the Moffet Studio. He joined the Fort Dearborn-Chicago Camera Club where he met his future business partner, George Wright. In 1930, they founded Shigeta-Wright, which became one of the most successful advertising studios in the country.
Throughout his long career, he made art photographs, sometimes informed with a sense of magic, which was his avocation. He often incorporated his artistry into commercial assignments using modernist techniques like photograms, montages, and solarizations.
After the bombing of Pearl Harbor, he was forced to sell his share of the business, which became known as Wright & McKinney. During the war he was allotted a special dispensation that allowed him to use a camera, and he continued to work at the firm as an employee. He regained his share in the business after the war, later retiring to Los Angeles, where he died of a heart attack on April 21, 1963.

On July 6 is the birthday of

John Massey, Canadian artist from Toronto born in 1950.
Since the 1980s, Massey’s installations, sculptures, and films have established him as one of Canada’s most prominent contemporary artists. Massey combines conventional photography with computer manipulation. In his photograph and video projects he uses minimal effects to create works that inhabit a middle ground between the depicted and the created. His works are widely exhibited and are in many private and public collections, including the Art Gallery of Ontario, the Stedelijk Museum in Amsterdam, the Fonds National dâ Art Contemporain, Paris, and the Ydessa Hendeles Art Foundation. In 2006, Massey’s work was included in the exhibition "Beyond Cinema: The Art of Projection" at the Hamburger Bahnhof in Berlin. In 2014, his works were included in the Montreal Biennale. He was awarded the Gershon Iskowitz Award for lifetime achievement in 2001.
After Le Mépris (2010) 
Continuing his study of idealized interiors, the After Le Mépris photograph series was inspired by the central scene in Jean Luc Godard's 1963 film, Le Mépris. In this series, the interiors are modelled on the unfinished apartment in Rome where Godard which portrays a final breakdown of communication between the two lovers in the film. Massey built a scale model of the apartment, shot each of its nine rooms, and configured his pictures with motifs from the film, including its strong primary colours and distinct lighting. The series features a crisp white space with primary colored objects that were scattered by the actors in the film. Massey has stated that, "the apartment was a really loaded interior, and I'm really drawn to the inside of things, both literally and figuratively. It's sort of an apartment in the making that's becoming unmade, both figuratively and literally — the apartment is under construction, while the relationship is falling apart."

On July 7 is the birthday of

Trey Ratcliff, American photographer, artist, public speaker and writer born in 1971.
He posts a new photo each day on his travel blog StuckInCustoms of the destinations and situations he finds himself in as he travels the world. His work has been featured on the BBC, ABC, FOX, CBS, and NBC.
He was born blind in one eye and still only see out of his left. He call it “The Gift.”
Ratcliff studied computer science and mathematics at Southern Methodist University graduating in 1995. He pioneered the field of High Dynamic Range (HDR) photography. Originally a hobbyist photographer, he started exploring HDR because he was disappointed that the landscape photographs he had taken did not appear as he remembered the scenes. After exploring and developing techniques in the then relatively obscure HDR method, he began featuring his photographic work on his blog in 2005. His photographic work is licensed through Creative Commons Noncommercial. Early in Ratcliff’s career, two of his HDR photographs were selected as winners of the Smithsonian Magazine’s 4th Annual Photo Contest., The two photos “Fourth at Lake Austin” and “A macaque monkey sits on a wall in Kuala Lumpur” hang in the Smithsonian Institute.

On July 8 is the birthday of

Micky Hoogendijk, Dutch actress, presenter, model and professional photographer, born in Amsterdam in 1970.
She is one of the first people in the Netherlands to be conceived via artificial insemination. She was raised by her mother in an international art environment.
In 1990 she met artist Rob Scholte. Rob Scholte and Micky Hoogendijk married in 1994. Six months after their marriage, a grenade exploded under their car while they were driving through the Jordaan, a neighborhood in Amsterdam. Rob lost both legs.
From 2000-2002 Hoogendijk played a role in the Dutch soap opera Goede Tijden, Slechte Tijden. She played the part of villainous Cleo de Wold, a pathological manipulator.
In 2002 she moved to Los Angeles for lessons in method acting at the academy of Eric Morris. In 2004 she came back to the Netherlands, but would return to L.A. twice a year for acting classes. During this time, she starred with Kate Hudson in the movie, Raising Helen. She also worked with Rutger Hauer.
Hoogendijk has acted in several Dutch series, and also lent her body for the video game Killzone. In 2008 she received the award Best Actress in a Feature Film at the New York International Independent Film & Video Festival for her role in the Dutch movie Blindspot.
After spending time in front of the camera, she worked behind the scenes as creative director and producer. She founded Micky Hoogendijk Productions and started as creative director of the Supperclub. Since 2007 the Supperclub is in Amsterdam, San Francisco, London, Singapore and Istanbul. In 2006 she started film production company Dramatic Beat, a website for young film producers.
Hoogendijk began her photography in 2009. After publishing her work for review online, she quickly received professional offers. International Art Gallery AmstelGallery showed Hoogendijk’s work in Amsterdam, Los Angeles, Washington and Istanbul. Hoogendijk's work has also been featured in art shows in Tokyo, Mexico and Austin.

Today, July 9, is the birthday of

Shirley Baker, British photographer born in Kersal, north Stanford, Lancashire, 1932, best known for her street photography and street portraits in working class areas of Greater Manchester. She worked as a freelance writer and photographer on various magazines, books and newspapers, and as a lecturer on photography. Most of her photography was made for her personal interest but she undertook occasional commissions.
Baker was one of identical twins. They moved to Manchester when she was two, and her sister later boarded at Penrhos Girls' School in Colwyn Bay, North Wales, from where they were evacuated during the second world war to Chatsworth House, in Derbyshire. Baker went on to study photography at Manchester College of Technology, and took other courses at Regent Street Polytechnic in London and the London College of Printing. Later in life she gained an MA in critical history and the theory of photography at the University of Derby in 1995.
Baker started working as an industrial photographer for fabric manufacturers Courtaulds before working freelance, as a photographer for other businesses and as a writer and photographer on various magazines, books and newspapers, including The Guardian.
In 1960 she began work as a lecturer at Salford College of Art. Whilst there, for the next fifteen years, she made candid, unposed, spontaneous photographs of people living in the area in Salford and Manchester during a time of massive slum clearance. She has said she was influenced by the work of Henri Cartier-Bresson, Robert Frank and Garry Winogrand. She also worked as a lecturer at Manchester Polytechnic. 
Baker had two books of her photographs published during her lifetime. Street Photographs: Manchester and Salford (1989) contains her photographs of people in Salford and Manchester in the 1960s and early 1970s. In the late 1990s she was commissioned by The Lowry to revisit the same places. The Lowry held an exhibition of her work and published a book, Streets and Spaces: Urban Photography - Salford and Manchester - 1960s-2000 (2000), with her older photographs juxtaposed against her new photographs, showing people in different periods, in a radically altered urban landscape, yet involved in similar activities.
She also photographed in Japan, New York and the French Riviera.
She died in 2014.

No hay comentarios:

Publicar un comentario