domingo, 31 de julio de 2016

Aniversarios Fotografía (CXXXIV) [Julio / July 25-31]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Julio aquí / All anniversaries for July here.
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El 25 de Julio es el cumple de

Roger Schall, fotógrafo francés nacido en 1904.
Ilustrador y fotoperiodista, dirigió el estudio fotográfico de su familia en los años 1930, con el mismo abordaje de una agencia de fotógrafos.

"Metro Blanche", 1935

Cubre con Blaise Cendrars en 1935 la construcción del Normandía y ambarcó para el viaje inaugural.
Fotógrafo de moda, sus trabajos han sido publicadas en revistas tales como Vogue y Marie Claire, y realizó varios retratos de Gabrielle Chanel.

"Avenue de Tokyo", Paris, 1938

Después de la Segunda Guerra Mundial descubrió la galería de tiro de Balard y colaboró con Plaisir de Francia desde su creación.
En 1970, se retiró, pero su hijo le sucedió.
Murió en 1995, dejando un fondo de más de 80 000 fotos.

"Torso de / of Assia Granatouroff", 1933

Assia en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (LXVIII)], [Asonancias (XII)], [Aniversarios Fotografía (CCIV)]
Roger Schall en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (LVI)]


El 26 de Julio es el cumple de

Joseph Turner Keiley, fotógrafo, escritor y crítico de arte nacido en 1869. Fue un estrecho colaborador del fotógrafo Alfred Stieglitz y uno de los miembros fundadores de la Photo-Secession. A lo largo de su vida las fotografías de Keiley fueron exhibidos en más de dos docenas de exposiciones internacionales, y logró reconocimiento internacional tanto por su estilo artístico como por su escritura.
Se crió en Brooklyn. Poco se sabe acerca de su infancia.

"Retrato de / Portrait of Mercedes de Cordoba", impresión de platino / platinum print, 9,8 x 6,7 cm., 1902

Comenzó a fotografiar a mediados de la década de 1890 y conoció a la fotógrafa de neoyorkina Gertrude Käsebier, que por aquél entonces se dedicaba a fotografiar indios americanos que se presentaban en la demostración del salvaje oeste de Buffalo Bill. Keiley también fotografió algunos de los mismos temas, y en 1898 nueve de sus grabados fueron exhibidos en el Salón Fotográfico Filadelfia.
En 1900 se unió al Camera Club de Nueva York y realizó una exposición individual en la galería del Club. En ese momento Stieglitz era el vicepresidente del club y editor de la revista del club Camera Notes, y Keiley pronto se convirtió en su aliado más cercano. Stieglitz le pidió que fuera editor asociado de la revista, y en los años siguientes Keiley fue uno de sus escritores más prolíficos, contribuyendo con artículos sobre estética, reseñas de exposiciones y artículos técnicos. También se publicaron varias de sus fotografías en la revista.

"Retrato de / Portrait of Mercedes de Cordoba", impresión de platino / platinum print, 10,5 x 8,7 cm., 1902

En 1902 Stieglitz incluyó a Keiley como uno de los miembros fundadores de la Photo-Secession, y en la exposición inaugural de la Photo-Secession en el Club Nacional de Artes había 15 copias de sus fotos (una más que las de Edward Steichen).
Más adelante en su vida viajó a Europa y México, y pasó varios años tratando de asentar a un amigo radical, en un golpe de estado pacífico, como Presidente de México.
Murió en 1914.

"Shylock, un boceto / a sketch", fotograbado / photogravure, 1901


El 27 de Julio es el cumple de

William Eggleston, fotógrafo estadounidense nacido en 1939. Es ampliamente reconocido por el aumento del reconocimiento (valga la redundancia) de la fotografía en color como medio artístico legítimo para exponer en galerías de arte.

"Greenwood, Mississippi (Techo rojo / Red Ceiling)", 1973

Los primeros esfuerzos fotográficos de Eggleston se inspiraron en la obra del fotógrafo suizo Robert Frank, y en el libro fotógrafo francés Henri Cartier-Bresson "El momento decisivo". Eggleston más tarde recordó que fue "el primer libro serio que encontré, entre muchos libros terribles ...  No lo entendía mucho, y luego me sumergí en él y lo comprendí. Dios mío, esto es algo grande." Fotografíando al principio en blanco y negro, Eggleston comenzó a experimentar con el color en 1965 y 1966 después de haber sido introducido en el medio por William Christenberry. Las transparencias en color se convirtieron en su medio dominante en los años 1960 posteriores. Su desarrollo como fotógrafo parece haberse llevado a cabo en un relativo aislamiento de otros artistas.

"Sin título / Untitled", c.1975

Eggleston enseñó en Harvard en 1973 y 1974. Allí preparó su primer portafolio, titulado "14 Imágenes" (1974). Su trabajo fue exhibido en el MoMA en 1976.
La obra madura del artista se caracteriza por los objetos corrientes.

"Sin título / Untitled", c.1971-73

Eudora Welty sugiere que Eggleston ve la complejidad y la belleza del mundo material: "Las extraordinarias fotografías, convincentes, honestas, bellas e incansables, todas tienen que ver con la calidad de nuestra vida en el mundo actual: consiguen mostrarnos la veta del presente, como la sección transversal de un árbol... Se centran en el mundo terrenal. Pero ¿hay algo que esté más lleno de implicaciones que el mundo terrenal?"
Más imágenes e información sobre William Eggleston: David Zwirner Gallery

"Sin título (Chica pelirroja) / Untitled (Girl with Red Hair)", Biloxi, Mississippi, 1972


El 28 de Julio es el cumple de

Robert Runyon, fotógrafo, botánico, y político estadounidense nacido en 1881, que fue alcalde de Brownsville, Texas (1941-1943).
Runyon abrió un estudio de fotografía comercial en 1910. Inicialmente fotografió la vida urbana Brownsville y Matamoros, Tamaulipas y las tierras circundantes del Valle del Río Grande. En 1913 comenzó a registrar los acontecimientos de la Revolución Mexicana, a partir de la toma de control de la guarnición de Matamoros por el Ejército Constitucionalista al mando del general Lucio Blanco el 3 de junio.

"Puente internacional / International Bridge"
Los cruces de la frontera por parte de los residentes locales, en ambas direcciones, eran aceptados como parte de la vida cotidiana en Brownsville, Textas, durante el s.XIX. La gente cruzaba de un lado a otro de la frontera caminando libremente, atravesando el puente, o tomando uno de los cientos de ferries. /
Frequent border crossings by local residents in both directions were an accepted part of daily life in Brownsville, Texas throughout the 19th century. People crossing from one border town to another could freely walk, ride across the bridge, or take one of hundreds of simple ferries.
(Robert Runyon Photograph Collection, RUN03751)

Viajó con las fuerzas de Blanco a Ciudad Victoria y posteriormente a Monterrey. En 1915 Runyon fue el único profesional que fotografió dos escaramuzas de bandidos mexicanos en suelo estadounidense: la incursión de Norias Ranch y el descarrilamiento de un tren cerca de Olmito, Texas.

"King and Carter Jazzing Orchestra”, Houston, Texas, 1921
Fuente / Source: Center for American History, University of Texas at Austin

Tomó más de 2.000 fotos de Fuerte Brown, captando el aumento de tropas y la mecanización en la preparación para la Primera Guerra Mundial. Runyon volvió a temas más tradicionales en la región fronteriza, así como retratos y postales, a partir del final de la guerra.
Murió en 1968.

"Desfile de soldados por Elizabeth Street en Brownsville /
Soldiers parade down Elizabeth Street in Brownsville", c.1916
(Robert Runyon Photograph Collection, RUN01308)


El 29 de Julio es el cumple de

Martha Rosler, artista estadounidense nacida en 1943.
Trabaja en vídeo, foto-texto, instalaciones y performance. También escribe sobre arte y cultura. La obra de Rosler se centra en la vida cotidiana y la esfera pública, a menudo mirando a la experiencia de las mujeres. Preocupaciones recurrentes de la artista son los medios de comunicación y la guerra, así como la arquitectura y el entorno construido, desde la vivienda y la falta de la misma, hasta los sistemas de transporte.

"Cocina de franja roja. de la serie 'Casa hermosa: Llevando la guerra a casa' /
Red Stripe Kitchen. From the series 'House Beautiful: Bringing the War Home'"
Fotomontaje / Photomontage, impresión cromogénica / Chromogenic print, 1967-72
Impresa a principios de los '90 / printed early 1990s
The Metropolitan Museum of Art (Nueva York, EE.UU./ NY, USA) © Martha Rosler

Su trabajo en fotografía / textos "The Bowery en dos sistemas descriptivos inadecuados" (1974-1975) se considera una obra fundamental en la práctica fotográfica conceptual y posmoderna.

"Concierto nocturno / Late Night Concert", Trinidad
Impresión a la gelatina de plata LE / Silver gelatin type LE print, 27,9 by 41,3 cm., 1981

También ampliamente destacados son su series de fotomontajes, Body Beautiful (Cuerpo hermoso), o Beauty Knows No Pain (La belleza no conoce el dolor, (c. 1965-1972), ocupándose de la representación fotográfica de las mujeres y la vida doméstica, y "House Beautiful: Bringing the War Home (Casa hermosa: Llevando la guerra a casa, c. 1967–72)", tratando la imaginería de la Guerra de Vietnam, retomado en relación a las guerras en Irak y Afganistán en 2004 y 2008.

"Apunta y dispara. de la serie 'Casa hermosa: Llevando la guerra a casa' /
Point and Shot. From the series 'House Beautiful: Bringing the War Home'"
Fotomontaje / Photomontage, 2008

Muchas de estas obras tienen que ver con la geopolítica de los derechos y el despojo. Sus escritos y series fotográficas en las carreteras, el sistema de transporte aéreo y subterráneos urbanos, se unen a sus otras obras que abordan la planificación y la arquitectura urbana.

"Tienda de fotos / Photo Shop", La Habana / Havana, Cuba, Enero / January, 1981


El 30 de Julio es el cumple de

JanLeonardo (nacido Jan Wöllert), fotógrafo alemán, autor y orador sobre fotografía artística nacido en 1970.

Nueva campaña de pintura con luz para Lenovo 2016 - Activación de fuegos artificiales / 
Neue Lenovo Light Painting Kampagne 2016 - Activation Firework

Comenzó como autodidacta en fotografía, preferentemente trabajando por la noche. Más tarde se convirtió en asistente del ganador del Premio Reinhart-Wolf-Stephan Meyer-Bergfeld. Como artista trabaja en exclusiva con exposición de foco en la oscuridad o durante la noche desde el año 2005. Su reto personal está en modelar, controlar y coreografiar la luz artificial, puesta en escena y organizada en una performance. Sus fotografías se confunden fácilmente con fotos alteradas por la edición de imágenes o imágenes digitales. Vive en la ciudad de Bremen.

"Mit Licht gemalt / Pintando con luz / Painting With Light", Motus Serie - Part VII - #21

En 2013 JanLeonardo inició el Premio Internacional de Pintura con Luz para promover internacionalmente el arte de la fotografía de performances con luz y pintura con luz. Los receptores son elegidos cada dos años por un jurado internacional integrado por representantes de la industria y las artes. En 2013 el premio fue dotado con premios, no en efectivo, por valor de € 9.800.
JanLeonardo es miembro de la Alianza Mundial de la Pintura con Luz (LPWA).

"Polen Tour 2015, Parte 1 - De otro mundo / Part One - From Another World"


Hoy, 31 de Julio, es el cumple de

Horacio Coppola, fotógrafo y director de cine argentino nacido en 1906, y marido de la fotógrafa alemana Grete Stern.
Estudió arte, música, leyes e idiomas. Estaba a punto de cumplir los 20 años cuando comenzó a tomar fotos.
Viajó a Europa en los años 1920 y '30.

"Esquina de Diagonal Norte y Suipacha / Diagonal Norte & Suipacha Streets Corner", Buenos Aires, 1936

Conoció a su futura esposa en Alemania. Más tarde, en Londres, tomó retratos de artistas famosos y trabajó en un libro sobre artefactos de Mesopotamia en el Louvre y el Museo Británico. Él y su esposa regresaron a la Argentina en 1936. Ese año recibió el encargo de fotografiar Buenos Aires por su 400 aniversario, y produjo paisajes urbanos que reflejan el romanticismo, la vitalidad y la miseria de una gran ciudad.

"Vista nocturna de la Avenida Corrientes hacia el oeste y edificio SAFICO desde el edificio COMEGA /
Night view of Corrientes Avenue to the west and SAFICO building from COMEGA building", Buenos Aires, 1936

Coppola fue el autor de las fotografías que aparecieron en la primera edición de "Evaristo Carriego" (biografía, 1930) de Jorge Luis Borges. Fue uno de los pioneros fotógrafos de Argentina y figura clave en el Modernismo.
Fue nombrado "Ciudadano Ilustre de Buenos Aires" y para sus 100 años tuvo una exposición retrospectiva en el Museo Malba en Buenos Aires.
Murió en 2012.

"Marquesinas sobre la calle Florida / Marquees on Florida Street", Buenos Aires, 1936


Textos en inglés / English translation

On July 25 is the birthday of

Roger Schall, French photographer born in 1904.
Illustrator and photojournalist, he directed the photography studio of his family in the 1930s, with the same approach of an agency of photographers.
In 1935 he covered the construction of Normandy along with Blaise Cendrars, and embarked for the maiden voyage.
Fashion photographer, his works have been published in magazines such as Vogue and Marie Claire, and made several portraits of Gabrielle Chanel.
After World War II discovered the Balard shooting range and collaborated with Plaisir de France since its creation.
In 1970, he retired, but his son succeeded him.
He died in 1995, leaving a collection of more than 80 000 photos.

On July 26 is the birthday of

Joseph Turner Keiley, photographer, writer and art critic born in 1869. He was a close associate of photographer Alfred Stieglitz and was one of the founding members of the Photo-Secession. Over the course of his life Keiley's photographs were exhibited in more than two dozen international exhibitions, and he achieved international acclaim for both his artistic style and his writing.
He grew up in Brooklyn. Little is known about his childhood.
He began photographing in the mid-1890s and met fellow New York photographer Gertrude Käsebier, who at that time was engaged in photographing American Indians who were performing in Buffalo Bill's Wild West Show. Keiley also photographed some of the same subjects, and in 1898 nine of his prints were exhibited in the Philadelphia Photographic Salon.
In 1900 he joined the Camera Club of New York and had a one-person exhibition in the Club's gallery. At that time Stieglitz was serving as the Vice President of the Club and editor of the Club's journal Camera Notes, and Keiley soon became his closest ally. Stieglitz asked him to become Associate Editor of the journal, and over the next few years Keiley was one of its most prolific writers, contributing articles on aesthetics, exhibition reviews and technical articles. He also had several of his photographs published in the journal.
In 1902 Stieglitz included Keiley as one of the founding members of the Photo-Secession, and he had fifteen of his prints (one more than Edward Steichen) included in the inaugural exhibition of the Photo-Secession at the National Arts Club.
Later in his life he traveled to Europe and Mexico, and he spent several years trying to seat a radical friend, in a peaceful coup, as President of Mexico.
He died in 1914.

On July 27 is the birthday of

William Eggleston, American photographer born in 1939. He is widely credited with increasing recognition for color photography as a legitimate artistic medium to display in art galleries.
Eggleston's early photographic efforts were inspired by the work of Swiss-born photographer Robert Frank, and by French photographer Henri Cartier-Bresson's book, The Decisive Moment. Eggleston later recalled that the book was "the first serious book I found, from many awful books...I didn't understand it a bit, and then it sank in, and I realized, my God, this is a great one.” First photographing in black-and-white, Eggleston began experimenting with color in 1965 and 1966 after being introduced to the medium by William Christenberry. Color transparency film became his dominant medium in the later 1960s. Eggleston's development as a photographer seems to have taken place in relative isolation from other artists.
Eggleston taught at Harvard in 1973 and 1974. There he prepared his first portfolio, entitled 14 Pictures (1974). Eggleston's work was exhibited at MoMA in 1976.
Eggleston's mature work is characterized by its ordinary subject-matter.
Eudora Welty suggests that Eggleston sees the complexity and beauty of the mundane world: "The extraordinary, compelling, honest, beautiful and unsparing photographs all have to do with the quality of our lives in the ongoing world: they succeed in showing us the grain of the present, like the cross-section of a tree.... They focus on the mundane world. But no subject is fuller of implications than the mundane world!"
More images and information about William EgglestonDavid Zwirner Gallery

On July 28 is the birthday of

Robert Runyon, American photographer, botanist, and politician born in 1881, who served as the mayor of Brownsville, Texas from 1941 to 1943.
Runyon opened a commercial photography studio in 1910. He initially photographed urban life Brownsville and Matamoros, Tamaulipas and the surrounding terrain of the Rio Grande Valley. In 1913, Runyon began recording the events of the Mexican Revolution, starting with the takeover of the Matamoros garrison by the Constitutional Army under General Lucio Blanco on June 3. He traveled with Blanco's forces to Ciudad Victoria and later Monterrey. In 1915, Runyon was the only professional to photograph two skirmishes by Mexican bandits on American soil, the Norias Ranch Raid and a train derailment near Olmito, Texas. He took more than 2,000 pictures of Fort Brown, which captured troop buildup and mechanization in preparation for World War I. Runyon returned to more traditional subjects in the border region, as well as portraits and postcards, following the end of the war.
He died in 1968.

On July 29 is the birthday of

Martha Rosler, American artist born in 1943.
She works in video, photo-text, installation, and performance, as well as writing about art and culture. Rosler’s work is centered on everyday life and the public sphere, often with an eye to women's experience. Recurrent concerns are the media and war, as well as architecture and the built environment, from housing and homelessness to systems of transport.
Her photo/text work The Bowery in two inadequate descriptive systems (1974/75) is considered a seminal work in conceptual and postmodern photographic practice.
Also widely noted are her series of photomontages, Body Beautiful, or Beauty Knows No Pain (c. 1965–72), addressing the photographic representation of women and domesticity, and House Beautiful: Bringing the War Home, addressing the imagery of the Vietnam War (c. 1967–72; reprised in relation to the war in Iraq and Afghanistan in 2004 and 2008).
Many of these works are concerned with the geopolitics of entitlements and dispossession. Her writing and photographic series on roads, the system of air transport, and urban undergrounds (subways or metros) join her other works addressing urban planning and architecture.

On July 30 is the birthday of

JanLeonardo (born Jan Wöllert), German photographer, author and speaker of fine-art photography born in 1970.
He started off as a self-educated person in photography, preferably working at nighttime. Later on he became assistant of Reinhart-Wolf- Award laureate Stephan Meyer-Bergfeld. As an artist he works exclusively with bulb exposure in darkness or nighttime since 2005. His personal challenge is patterned, controlled and choreographed artificial light, staged and organized in a performance. His photographies are easily mixed up with photos altered by image editing or digital images from scratch. He lives in the town of Bremen.
In 2013 JanLeonardo initiated the International Light Painting Award to internationally promote light art performance photography and light painting. The recipients are chosen bi-annually by an international jury consisting of representatives from industry and the arts. In 2013 the award was endowed with non-cash prizes worth of €9,800.
JanLeonardo is a member of the Light Painting World Alliance (LPWA).

Today, July 31, is the birthday of

Horacio Coppola, Argentine photographer and filmmaker born in 1906, and the husband of the German photographer Grete Stern.
He studied art, music, law and languages. He was about 20 when he began taking pictures.
He traveled to Europe in the 1920s and ’30s.
He met his future wife in Germany. Later, in London, he took portraits of famous artists, and worked on a book about Mesopotamian artifacts in the Louvre and the British Museum. He and his wife went back to Argentina in 1936. That year, he was commissioned to photograph Buenos Aires for its 400th anniversary, and produced streetscapes that captured the romance, vitality and squalor of a great city.
Coppola was the author of the photographs that appeared in the first edition of "Evaristo Carriego" (biography) (1930) by Jorge Luis Borges. He was one of the pioneers photographers from Argentina and key figure in the Modernism. 
He was named "Illustrious Citizen of Buenos Aires" and at 100 had a retrospective exhibit at the Malba Museum in Buenos Aires.
He died in 2012.

sábado, 30 de julio de 2016

Aniversarios / Anniversaries (CXXXIV) [Julio / July 24-31]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Julio aquí / All anniversaries for July here.
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El 24 de Julio es el cumple de

Francisco Pradilla y Ortiz, prolífico pintor español nacido en 1848, famoso por la creación de escenas históricas.

"Rendición de Granada / The Surrender of Granada", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 330 × 550 cm., 1882.
Palacio del Senado (Madrid, España) / Senate Palace (Madrid, Spain)

Estudió inicialmente en Zaragoza y luego pasó a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando y la "Academia de Acuarelistas" en Madrid. En 1873 se convirtió en uno de los primeros seleccionados para estudiar en la nueva Academia Española en Roma. A partir de ahí tuvo la oportunidad de viajar a Francia y Venecia y estudió a los antiguos maestros. En 1878 presentó su pintura "Doña Juana la Loca" para la Exposición Nacional de España y fue galardonado con la medalla de honor.

"Doña Juana la Loca / Queen Joanna the Mad", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 340 x 500 cm., 1877.
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)

Juana I de Castilla en "El Hurgador" / Joanna of Castile in this blog[Recolección (LXIII)][Óscar Alvariño (II, Escultura)]

"Doña Juana la Loca / Queen Joanna the Mad" (detalle / detail)

El Senado español le encargó entonces crear "La Rendición de Granada" que le llevó tres años de trabajo. En 1881 se convirtió en el Director de la Academia de Artes españolas en Roma, pero renunció a este puesto después de dos años. Viajó, sobre todo en Italia, retratando temas locales y personas. En 1897 regresó a Madrid como director del Museo del Prado. Mantuvo esta posición sólo brevemente y luego se concentró de nuevo en la pintura.

"Damas en el Palco o “Las Manolas” / Ladies in the box or 'The Manolas'"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 85 x 104 cms.

Su producción total es de más de 1000 pinturas que muestran su interés en una variedad de temas y estilos, a menudo sin tener en cuenta de la moda del momento.
Murió en 1921.

"El día del Corpus Christi en Italia / Corpus Christi Day in Italy"
Acuarela sobre papel / watercolor on paper, 78 x 56 cm., 1909



El 25 de Julio es el cumple de

José Santiago Garnelo y Alda, pintor español de estilo naturalista nacido en 1866. Hizo en su mayoría escenas de género, retratos y escenas de la historia clásica.
Su padre era un médico y la familia se instaló en Montilla cuando él tenía sólo dos años. En 1882, después de graduarse de las escuelas locales, se fue a Sevilla para estudiar la filosofía y la literatura, pero pronto abandonó esas actividades para inscribirse en la "Escuela de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría", donde estudió pintura hasta 1885 con Eduardo Cano de la Peña y Manuel Ussel de Guimbarda.

“Autorretrato / Self-Portrait”, óleo sobre tabla / oil on wood, 108 x 82,5 cm., 1937
Museo Nacional de Cerámica y Artes Suntuarias González Martí (Valencia, España / Spain)

Continuó sus estudios en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid, donde entre sus instructores estuvieron Casto Plasencia y Dióscoro Puebla. Recibió una medalla por su trabajo en 1886. Dos años más tarde se le concedió una beca para estudiar en Roma.

"El pedagogo / The Pedagogue (Aspasia & Pericles)", óleo sobre tabla / oil on wood, 68 x 89 cm., 1893

En 1892 obtuvo el primer premio en la Exposición Nacional de Bellas Artes por su retrato clásico de Cornelia. Al año siguiente, una medalla en la Exposición Colombina Mundial y fue nombrado profesor en la Escuela de Bellas Artes de Zaragoza.

“Hércules, Dejanira y el Centauro Neso / Heracles, Deianira and Nesus the Centaurus
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 117 x 151 cm., 1888
Museo de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (Madrid, España / Spain)

En 1895 se trasladó a la Escuela de Bellas Artes de Barcelona, ​​donde uno de sus estudiantes fue Pablo Picasso. En 1900 fue nombrado para una silla en la Real Academia y se convirtió en miembro de pleno derecho en 1912. Tres años más tarde fue nombrado Sub-director en el Museo del Prado. En 1930, Director de la "Escuela de Pintura, Escultura y Grabado".

“Primeros homenajes en el Nuevo Mundo a Colón / First Tributes to Columbus in the New World” (versión B)
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 300 x 600 cm. Museo Naval (Madrid, España / Spain)

Cristóbal Colón en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (CXIII)], [Aniversarios (CCXCVI)], [Sucedió en el museo (VI, Anexo)]

Además de sus lienzos, ayudó a restaurar el coro de la basílica de San Francisco el Grande (Madrid) y los techos en el Casón del Buen Retiro, y también creó murales originales para el Convento de las Salesas Reales. También trabajó como ilustrador; sobre todo para un libro de su padre, "El hombre ante la estética o Tratado de antropología artística."
La mayoría de sus obras se llevan a cabo ahora por el Museo Garnelo, que fue abierto en 2000 en Montilla.
Murió en 1944.

“Bacante en reposo / Bacchante at Rest”, óleo sobre lienzo / oil on canvas, 121 x 180 cm.
Colección privada / Private Collection

José Garnelo en "El Hurgador" / in this blog[Pintando perros (LXXV)]


El 26 de Julio es el cumple de

Lucien Wercollier, escultor de luxemburgués nacido en 1908.
Aunque trabajó sobre todo en bronce y mármol, algunos de sus trabajos están esculpido en madera, alabastro, piedra y ónice. Sus monumentos públicos en bronce y mármol son de particular importancia. Obras de Wercollier se pueden encontrar en lugares públicos y museos de todo el mundo.
Durante la ocupación alemana de Luxemburgo en la Segunda Guerra Mundial, Wercollier se negó a unirse a la Reichskulturkammer, la organización nazi que se aseguraba de que las obras todos los artistas eran de un espíritu aceptablemente "ario". Este rechazo lo enfrentó con los ocupantes nazis, y cuando participó en la huelga nacional de 1942, fue detenido. Wercollier fue encarcelado por primera vez en la Abadía de Neumünster en Ciudad de Luxemburgo. Hoy la abadía acoge el Claustro de Lucien Wercollier, donde se muestran de forma permanente muchas obras de su colección privada. En 1965, cuando el monumento nacional a la Huelga, en forma de faro, fue inaugurado en Wiltz (que ganó el título de la "ciudad mártir" por la particular vehemencia con la que los nazis se emplearon contra ella), Wercollier creó los dos relieves en el faro que allí se muestran.

"Le prisonnier politique / El preso político / The Political Prisoner"
"Croix de Hinzert, Memorial de la Segunda Guerra Mundial en el Cementerio de Notre-Dame, en la ciudad de Luxemburgo / 
World War II Memorial at Notre-Dame Cemetery in Luxembourg City"

Wercollier posteriormente fue trasladado al campo de concentración Hinzert en Alemania. El campamento, situado a sólo 30 kilómetros de la frontera con Luxemburgo, fue uno de los sitios principales adonde se enviaron los líderes de la resistencia luxemburguesa. Hoy en día, una de sus más conocidas esculturas de bronce se halla en los terrenos del campo de concentración Hinzert, donde se rinde homenaje a los presos y los que fueron asesinados allí.

"La rampante (Criatura arrastrándose / Creeping creature)", bronce / bronze, largo / long 4 m., 1962.
En el campus / on the campus Geesseknäppchen, Luxembourg City. 

Más tarde Wercollier se trasladó a Lublin, en Polonia, ocupada por Alemania, volviendo a Luxemburgo después de ser liberado al final de la guerra. En 1954 fue uno de los miembros fundadores de Iconomaques, un grupo de artistas Luxemburgo deseosos de promover el arte abstracto.
Murió en 2002.

"La croissance / El crecimiento / The Growth", 1973
Explanada del Tribunal de Justicia de la Unión Europea, Luxemburgo /
Forecourt of the Court of Justice of the European Union, Luxembourg


El 27 de Julio es el cumple de

Thomas Herbst, pintor impresionista alemán y miembro fundador del Hamburgischer Künstlerklub, nacido en 1848.

"Liegende weiße Kuh / Vaca blanca echada / Lying White Cow"
Óleo sobre cartón / oil on cardboard, 24,5 x 35,5 cm., c.1900

Estudió con Jacob Becker en la Arte Städel de Frankfurt, y desde 1866 en la Academia de Arte en Berlín, con Carl Steffeck.
En 1878 entró en contacto con la Secesión de Múnich y Wilhelm Leibl.

"Drei Kühe auf der Weide bei Gewitterstimmung / Tres vacas en el pasto con tiempo tormentoso /
Three Cows on Pasture With Stormy Weather", óleo sobre cartón / oil on cardboard, 35 x 46,5 cm.
Colección privada / Private Collection

Popularmente y en los círculos artísticos se le conocía como "Kuhherbst (HerbstVaca)", porque a menudo eligió las vacas motivos. Sus pinturas pueden verse, entreo otros sitios, en la Hamburger Kunsthalle, el Museo de Altona en el castillo de Gottorf, el Landesmuseum Oldenburg, en el Kunsthalle Kiel y en la Alte Netionalgalerie (Antigua Galería Nacional, Berlín).
Murió en 1915.

"Zwei Mädchen vor dem Fenster / Dos chicas en la ventana / Two Girls by the Window"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas. Colección privada / Private Collection


El 28 de Julio es el cumple de

Stefan Filipkiewicz, pintor y diseñador polaco nacido en 1879, que destacó por sus paisajes inspirados en el movimiento Joven Polonia. Fue un destacado representante del estilo art nouveau en la pintura polaca.

"Nieve en las montañas Tatra / Snow at the Tatra Mountains", óleo sobre cartón / oil on cardboard, c.1920

Sus paisajes de las montañas Tatra y la región de Podhale se exhibieron por primera vez en Cracovia en 1899 en el Palacio de Arte a cargo de la Sociedad de Amigos las Bellas Artes de Cracovias. Entre 1900 y 1908 Filipkiewicz estudió en la Academia de Bellas Artes de Cracovia con Józef Mehoffer, León Wyczółkowski, Jan Stanisławski y Józef Pankiewicz.

"Łąka / Pradera / Meadow", 1904

En 1908 se unió a la Sociedad de Artistas de Polonia. Fue artista contribuyente al legendario cabaret artístico-literario Zielony Balonik. En 1929 le concedieron la medalla de oro de la Exposición Universal de Poznan. Cuatro años más tarde la Academia Polaca de las Habilidades le galardonó por sus obras.
Durante la invasión de Polonia 1939 huyó a Hungría, donde se convirtió en miembro activo de varias organizaciones clandestinas. Detenido por la Gestapo, fue enviado al campo de concentración de Mauthausen-Gusen, donde fue asesinado en 1944.

"Paisaje invernal / Winter Landscape", xilografía / woodcut, British Museum (Londres, Reino Unido / London, UK)


El 29 de Julio es el cumple de

Imants Lancmanis, pintor e historiador del arte letón nacido en 1941. También ha sido director del Museo Palacio de Rundale desde 1976.
Se graduó en la escuela de arte J. Rozentāls en 1959 y continuó sus estudios en el departamento de pintura de la Academia de Arte de Letonia. En la década de 1960, siendo estudiante de la Academia de Arte, visitó por primera vez el palacio de Rundale. Más tarde se reunió con el director del Museo local de historia de Bauska, Laimonis Liepa, quien le ofreció la oportunidad de trabajar en el recién creado Museo del Palacio de Rundale. Después de su graduación en 1966, Lancmanis comenzó a trabajar a tiempo completo en el palacio de Rundale.

"I. Revolūcijas Piramīda.  (no gleznu cikla Piektais Bauslis. Revolūcija un karš) / 
I, La pirámide de la Revolución (de la serie de pinturas El quinto mandamiento. Revolución y Guerra) /
I. The Pyramid of Revolution (from series of paintings The Fifth Commandment. Revolution and War)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 89 x 115 cm., 2006-2009
Colección de arte contemporáneo letón / Collection for Latvian Contemporary Art ABLV Bank

En 1972 se convirtió en Subdirector del Museo, y director en 1976. Es el responsable de todos los trabajos de reconstrucción y restauración en el palacio, desde la década de 1970 hasta 2015, cuando los trabajos de restauración se finalizaron oficialmente. Lancmanis también trabajó como investigador y estudió ampliamente la historia del arte en Letonia. Es autor de varios libros sobre arquitectura barroca y el arte de los siglos XVIII y XIX en Letonia. Debido a su larga trayectoria y experiencia, Lancmanis es una de las mayores autoridades en historia del arte, arquitectura, heráldica y patrimonio báltico-alemán en Letonia.

"Vanitas ar balto tauriņu / Vanitas con mariposa blanca / Vanitas with White Butterfly"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61 x 68 cm., 2004. Colección / Collection Aināra Gulbja

Lancmanis también es reconocido como pintor. Durante sus estudios en la Academia de Arte pintó sobre todo retratos y naturalezas muertas, y veía un futuro como pintor. Más tarde dedicó toda su energía a Rundale y la pintura se quedó en el segundo lugar. Reanudó activamente la pintura en 1989 y su primera exposición individual se celebró en Riga en 1999 .
Por su trabajo ha sido galardonado con la Orden de las Tres Estrellas, la Legión de Honor y varias otras condecoraciones y premios.

"Asaru diena. Sievas portrets / Días de lágrimas. Retrato de su esposa / Day for Tears. Wife's Portrait"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 98 x 78 cm., 1999

Imágenes / Images: Rigas Galerija


El 30 de Julio es el cumple de

Robert Julian Onderdonk, pintor impresionista estadounidense nacido en Texas en 1882, a menudo llamado "el padre de la pintura de Texas."
Se crió en el sur de Texas y fue un dibujante y pintor entusiasta. En su adolescencia fue influenciado por y recibido cierta formación del destacado artista tejano Verner Moore White, que también vivía en San Antonio en el momento. Estudió en la Academia Militar de West Texas, donde se graduó en 1900.

"Comienza la primavera / Early Spring, Bluebonnets and Mezquite"
Óleo sobre panel / oil on panel, 30,5 × 22,2 cm., 1919
Museum of Fine Arts (Houston, Texas, EE.UU./ USA)

A los 19 años, con la ayuda de un vecino generoso, dejó de Texas con el fin de estudiar con el renombrado impresionista americano William Merritt Chase. El padre de Julian, Robert, también había estudiado con Chase. Julian pasó el verano de 1901 en Long Island en la Escuela de Arte de Shinnecock de Chase. Estudió con él durante un par de años y luego se trasladó a la ciudad de Nueva York para tratar de ganarse la vida como un artista pintando al aire libre. Mientras estaba en Nueva York conoció y se casó con Gertrude Shipman, y pronto tuvo un hijo.

"Coreopsis, cerca de / Near San Antonio, Texas"
Óleo sobre lienzo, sobre panel / oil on canvas on board, 23,5 × 31,1 cm., 1919

Regresó a San Antonio en 1909, donde produjo sus mejores obras. Sus temas más populares fueron los paisajes con bluebonnet (planta con flores típica de Texas). El Museo de Arte de Dallas cuenta con varias salas dedicadas exclusivamente a la obra de Onderdonk.
Murió en 1922.

"Paisaje otoñal / Fall Landscape", óleo sobre panel / oil on board, 22,9 × 30,5 cm


Hoy, 31 de Julio, es el cumple de

Juan Adsuara Ramos, escultor español nacido en Castellón de la Plana en 1893.
Gracias a una beca estudió en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid, donde trabajó en un puesto de modelado, en un taller de medallas conmemorativas y más tarde en los talleres Granda, que se dedicaban a la imaginería, hasta el año 1920 en que pudo montar taller propio.

"Las tres gracias / The Three Graces", copia, original en el Museo de Bellas Artes de Castellón /
copy, original piece in the Museum of Fine Arts, Castellón.
Plaza del Mercadillo, Castellón de la Plana (España / Spain)
Foto / PhotoNihil sub sole novum

Desde ese momento su éxito fue en aumento, y recibió encargos de retratos y monumentos. En 1932 consiguió la cátedra de Dibujo de ropajes y del natural de la Escuela de Bellas Artes de San Fernando, para cubrir la vacante de Julio Romero de Torres. Siguió en el puesto hasta su jubilación en 1961.

"Mujer del cántaro / Woman of the Pitcher"
Madera / wood, Museo de Bellas Artes (Castellón de la Plana, España / Spain)

Fue director de la Escuela desde 1958 hasta su renuncia en 1963. Desde ese momento, debido sobre todo a sus problemas de salud, trabaja cada vez menos. Su última exposición fue la de Artistas Socios de Honor del Círculo de Bellas Artes de Madrid en el año 1971. Dos años más tarde se trasladó a Castellón.
Murió en 1973.

"Desnudo de mujer / Nude Woman". Plaza del Mercadillo, Castellón de la Plana (España / Spain)
Foto / PhotoNihil sub sole novum


Textos en inglés / English translation

On July 24 is the birthday of

Francisco Pradilla Ortiz, prolific Spanish painter born in 1848, famous for creating historical scenes.
He studied initially in Zaragoza and then transferred to the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando and the "Academia de Acuarelistas" (Academy of Watercolorists) in Madrid. In 1873, he became one of the first students chosen to study at the new Spanish Academy in Rome. From there he had opportunities to travel to France and Venice and studied the old masters. In 1878 he submitted his painting Doña Joanna the Mad or (Juana la Loca) to the National Exhibition in Spain and was awarded the Medal of Honor. The Spanish Senate then commissioned him to create La Rendición de Granada (The Surrender of Granada) that took him three years to complete (1882). In 1881 he became the Director of the Spanish Arts Academy in Rome, but resigned from this post after two years. He traveled, mostly in Italy, portraying local themes and people. In 1897 he returned to Madrid as the director of the Museo del Prado. He held this position only briefly and then focused again on painting.
His total output is well over 1,000 paintings showing his interest in a variety of subjects and styles, often without regard of the current fashion.
He died in 1921.

On July 25 is the birthday of

José Santiago Garnelo y Alda, Spanish painter in the Naturalist style born in 1866. He mostly did genre scenes, portraits and scenes from Classical history.
His father was a doctor and the family settled in Montilla when he was only two. In 1882, after graduating from the local schools, he went to Seville to study philosophy and literature, but soon abandoned those pursuits to enroll at the "Escuela de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría", where he studied painting until 1885 with Eduardo Cano de la Peña and Manuel Ussel de Guimbarda.
He continued his studies at the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando in Madrid, where his instructors included Casto Plasencia and Dióscoro Puebla. He received a medal for his work in 1886. Two years later, he was awarded a stipend to study in Rome.
In 1892, he obtained first prize at the National Exhibition of Fine Arts for his classical portrait of Cornelia Africana. The following year, he earned a medal at the World's Columbian Exposition and was appointed a Professor at the Escuela de Bellas Artes de Zaragoza.
In 1895, he moved to the Escuela de Bellas Artes in Barcelona, where one of his students was Pablo Picasso. In 1900, he was named to a chair at the Real Academia and became a full member there in 1912. Three years later, he was appointed a Sub-Director at the Museo del Prado. In 1930, he became Director of the "School of Painting, Sculpture and Engraving".
In addition to his canvases, he helped restore the choir at the Basilica of San Francisco el Grande, Madrid and the ceilings at the Casón del Buen Retiro, as well as creating original murals for the Convent of the Salesas Reales. He also worked as an illustrator; notably for a book by his father, El hombre ante la estética o tratado de antropología artística.
Most of his works are now held by the Museo Garnelo, which was opened in 2000 in Montilla.
He died in 1944.

On July 26 is the birthday of

Lucien Wercollier, sculptor from Luxembourg born in 1908.
While he worked primarily in bronze and marble, some of his work is sculpted in wood, alabaster, stone and onyx. His public monuments in bronze and marble are of particular importance. Works by Wercollier can be found in public places and museums around the world.
During the German occupation of Luxembourg in World War II, Wercollier refused to join the Reichskulturkammer, the Nazi organization that ensured all artists' works were of an acceptably "Aryan" spirit. This refusal put him at odds with the Nazi occupiers, and when he participated in the 1942 nationwide strike, he was arrested. Wercollier was first imprisoned in the Neumünster Abbey in Luxembourg City. Today, the Abbey is home to the Lucien Wercollier Cloister, where many works from his private collection are permanently displayed. In 1965 when the lighthouse-shaped National Monument to the Strike was opened in Wiltz (which won the title of the "martyred city" for the Germans' particularly strong vehemence leveled against it in response), Wercollier created the two reliefs on the lighthouse displayed there.
Wercollier was later transferred to the Hinzert concentration camp in Germany. The camp, located just 30 kilometers from the Luxembourg border, was one of the main sites where Luxembourger resistance leaders were sent. Today, one of his best-known bronze sculptures is on the grounds of the Hinzert concentration camp where it honors the prisoners and those murdered there.
Later Wercollier was moved to Lublin in German-occupied Poland, returning to Luxembourg after he was freed at the end of the war. In 1954, he was one of the founding members of Iconomaques, a group of Luxembourg artists keen to promote abstract art.
He died in 2002.

On July 27 is the birthday of

Thomas Herbst, German impressionist painter and founding member of the Hamburgischer Künstlerklub, born in 1848.
He studied under Jacob Becker at the Arte Städel, Frankfurt, and since 1866 at the Akademie der Künste in Berlin under Carl Steffeck.
In 1878 he came into contact with the Münich Secession and Wilhelm Leibl.
Popularly and in art circles is called "Kuhherbst (CowHerbst)" because he often chose cows as subjects. His paintings can be seen at the Hamburger Kunsthalle, the Museum of Altona at Castle Gottorf, the Landesmuseum Oldenburg, in the Kunsthalle Kiel and the Alten Nationalgalerie (Berlin)
He died in 1915.

On July 28 is the birthday of

Stefan Filipkiewicz, Polish painter and designer born in 1879, notable for his landscapes inspired by the Young Poland movement. He was a leading representative of the Polish art nouveau style of painting.
His landscapes of the Tatra Mountains and the region of Podhale were first exhibited in Kraków in 1899 at the Palace of Art run by the Kraków Society of Friends of Fine Art. Between 1900 and 1908 Filipkiewicz studied at the Academy of Fine Arts in Kraków under Józef Mehoffer, Leon Wyczółkowski, Jan Stanisławski and Józef Pankiewicz.
In 1908, Filipkiewicz joined the Society of Polish Artists. He became the contributing artist to the legendary Zielony Balonik art-and-literary cabaret. In 1929, Filipkiewicz was awarded the Golden Medal of the Universal Exhibition in Poznań. Four years later, he was also awarded by the Polish Academy of Skills for his works.
During the 1939 Invasion of Poland he fled to Hungary, where he became an active member of several underground organizations. Arrested by the Gestapo, he was sent to the Mauthausen-Gusen concentration camp where he was murdered in 1944.

On July 29 is the birthday of

Imants Lancmanis, Latvian painter and art historian born in 1941. He has also been the director of Rundāle Palace museum since 1976.
He graduated from J. Rozentāls art high school in 1959 and continued his studies in the painting department of the Art Academy of Latvia. In the 1960s as an Art Academy student he for the first time visited Rundāle Palace. Later he met the director of Bauska local history museum Laimonis Liepa who offered opportunity to work in newly established Rundāle Palace museum. After graduation in 1966 Lancmanis started full-time job in Rundāle Palace.
In 1972 Lancmanis became deputy director of Rundāle Palace museum and director in 1976. He is responsible for all reconstruction and restoration works in the palace from the 1970s until 2015 when restoration work was officially finished. Lancmanis also worked as researcher and extensively studied art history in Latvia. He is author of several books about baroque architecture and 18th- and 19th-century art in Latvia. Due to his long career and experience Lancmanis is one of the biggest authorities on art history, architecture, heraldry and baltic-German heritage in Latvia.
Lancmanis is known also as a painter. During his studies in Art Academy he mostly painted portraits and still lifes and saw his future as a painter. Later he dedicated all his energy to Rundāle Palace and painting was left in second place. He actively resumed painting in 1989 and in 1999 his first solo exhibition was held in Riga.
For his work he is awarded with the Order of the Three Stars, Legion of Honour and several other decorations and prizes.

On July 30 is the birthday of

Robert Julian Onderdonk, American (Texan) Impressionist painter born in 1882, often called "the father of Texas painting."
He was raised in South Texas and was an enthusiastic sketcher and painter. As a teenager Onderdonk was influenced and received some training from the prominent Texas artist Verner Moore White who also lived in San Antonio at the time. He attended the West Texas Military Academy, graduating in 1900.
At 19, with the help of a generous neighbor, Julian left Texas in order to study with the renowned American Impressionist William Merritt Chase. Julian's father, Robert, had also once studied with Chase. Julian spent the summer of 1901 on Long Island at Chase's Shinnecock School of Art. He studied with Chase for a couple of years and then moved to New York City to attempt to make a living as an en plein air artist. While in New York he met and married Gertrude Shipman and they soon had a son.
Onderdonk returned to San Antonio in 1909, where he produced his best work. His most popular subjects were bluebonnet landscapes. The Dallas Museum of Art has several rooms dedicated exclusively to Onderdonk's work.
He died in 1922.

Today, July 31, is the birthday of

Juan Adsuara Ramos, Spanish sculptor born in Castellon de la Plana in 1893.
Thanks to a scholarship he studied at the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando in Madrid, where he worked in a job modeling, in a commemorative medals workshop, and later in Granda workshops, dedicated to imagery, until 1920 when he could establish his own workshop.
Since then his success was increasing, and received commissions for portraits and monuments. In 1932 he got the chair of Draperies and Natural Drawing at the School of Fine Arts of San Fernando, to fill the vacancy of Julio Romero de Torres. He remained in the post until his retirement in 1961.
He was director of the School from 1958 until his resignation in 1963. Since that time, largely due to his health problems, work less and less. His last exhibition was the Honorary Members Artists Circle of Fine Arts in Madrid in 1971. Two years later moved to Castellon.
He died in 1973.