sábado, 31 de enero de 2015

Aniversarios / Anniversaries (LV) [Enero / January 25-31]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Enero aquí / All anniversaries for January here.
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El 25 de Enero es el cumple de

Manuel Cabré, pintor hispano-venezolano nacido en 1890 en Barcelona, uno de los paisajistas más destacados de su país. Se le conoce como «el pintor de El Ávila».
Desde muy niño residió en Venezuela, llegando con su padre quien había sido invitado por el Presidente Joaquín Crespo para llevar a cabo trabajos en las obras públicas de Caracas. A los 14 años de edad ingresó en la Academia de Bellas Artes de Caracas, donde su padre regentaba la cátedra de Escultura.
En 1912 fundó junto a varios otros artistas, el Círculo de Bellas Artes, grupo anti académico que se rebeló contra los métodos de enseñanza de Antonio Herrera Toro.
Después de varias exposiciones exitosas en Caracas, se trasladó a París, donde residió hasta 1930. En esta época cultivó el cubismo y el impresionismo. En 1931 regresó a Venezuela y se dedicó con ardor a captar la naturaleza de su país. Fue un paisajista por excelencia, con un excelente dominio de la técnica, el color y la forma.
Murió en Caracas el 26 de febrero de 1984, dejando una extensa obra.

"Vista del Ávila desde El Country Club / View of the Avila from The Country Club"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 54 x 73 cm., 1966. Colección privada / Private Collection
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Sixto Marco Marco, pintor y escultor español nacido en 1916. Durante 25 años fue cantor en el Misterio de Elche interpretando principalmente el papel de San Juan. Destacó por su propio estilo, resultado de constante evolución durante su vida. Fue miembro del Grup d'Elx, movimiento considerado clave en la renovación plástica valenciana de postguerra.
Su primera exposición fue en el año 1956, en Alicante. La exposición constó de 30 óleos, en su mayoría imágenes sobre escenas del Misterio de Elche.
En los años siguientes, viajó a varios países del extranjero debido a la gran repercusión que consiguió gracias a sus obras.
Murió el 13 de enero de 2002 a causa de una afección pulmonar.

"Espiral (eclosión) / Spiral (Eclosion)", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 59 x 73 cm., 1970. Colección / Collection Antonio Serrano Ripoll


El 26 de Enero es el cumple de

Christian Rex van Minnen, notable artista estadounidense nacido en 1980 en Providence (Rhode Island).
Más imágenes e información en el post previo.

"Ideas Racionales / Rational Ideas", óleo sobre panel / oil on panel, 14" x 11", 2013

Christian Rex van Minnen en "El Hurgador" / in this blog: [Christian Rex van Minnen (Pintura)]
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Jean-Baptiste Pigalle, escultor francés nacido en 1714.
Pigalle nació en París, siendo el séptimo hijo de un carpintero. A pesar de que no obtuvo el Gran Premio, después de una dura lucha entró en la Académie Royale y se convirtió en uno de los escultores más populares de su época. Sus primeros trabajos, como "Niño con jaula" (modelo en Sèvres) y "Mercurio atándose las sandalias" (Berlín, y el elenco principal en Louvre), son menos banales que los de sus años maduros, pero su estatua desnuda de Voltaire, con fecha de 1776 (inicialmente en el Instituto de Francia, adquirido por el Museo del Louvre en 1962), y sus tumbas de Comte d'Harcourt (c. 1764) (Notre Dame de Paris) y del mariscal de Sajonia, terminado en 1777 (la iglesia de Saint-Thomas Luterana, Estrasburgo ), son buenos ejemplos de la escultura francesa en el siglo 18.
Pigalle enseñó al escultor Louis-Philippe Mouchy, quien se casó con su sobrina, y cuyo estilo copió del de Pigalle. Su nombre es conocido comúnmente hoy por el distrito rojo Pigalle de París, en los alrededores de la plaza del mismo nombre.

"Fillette à l'oiseau et à la pomme / Little girl with bird and applee / Niñita con pájaro y manzana"
Mármol / marble, 43 x 33 x 36 cm., 1748. Museo del Louvre (París, Francia / France)


El 27 de Enero es el cumple de

Hendrick Avercamp (fecha de bautismo), pintor y dibujante holandés barroco, nacido en Ámsterdam en enero de 1585. Conocido como el mudo de Kampen (era sordomudo), se convirtió en el máximo exponente del paisaje invernal.
Parece haber estudiado en Ámsterdam con Pieter Isaacsz, que fue un pintor de escenas históricas, retratista y dibujante con un elegante estilo manierista tardío muy diferente al de Avercamp. Las primeras obras de Avercamp están fechadas de 1601. Durante sus años de formación fue influenciado por la pintura paisajista practicada por los holandeses seguidores de Pieter Bruegel el Viejo. Experimentó una gran popularidad durante su vida. Vendió sus dibujos, muchos coloreados con una mezcla de acuarela y gouache, utilizando una técnica ya utilizada por Pieter Bruegel el Viejo, como imágenes para pegar en álbumes de colección.
Por sus evocaciones de los efectos sutiles de la luz invernal y la minucia de sus representaciones, Avercamp está considerado como un gran observador, a pesar de que probablemente nunca, o muy rara vez, estuvo en esos lugares que representó.
Murió en 1634.

"Una escena en el hielo / A Scene on Ice", óleo sobre panel / oil on panel, 18,5 × 36 cm., c.1610-20. Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam, Holanda / Netherlands)

Hendrick Avercamp en "El Hurgador" / in this blog: [Sergey Tyukanov II (Pintura)]
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Samuel Palmer, paisajista y grabador británico nacido en 1805. Fue también un prolífico escritor. Palmer fue una figura clave en el Romanticismo inglés y realizó pinturas pastorales visionarias.
Pintaba iglesias de los alrededores desde los doce años, y expuso por primera vez obras inspiradas en Turner en la Real Academia a los catorce. Tenía poco entrenamiento y educación formales, aunque estudió brevemente en la Escuela Merchant Taylors.
A través de John Linnell, conoció a William Blake en 1824. La influencia de Blake se puede ver en la obra que produjo durante los diez años siguientes, y en general reconoció que fue la más importante. Sus obras son paisajes en los alrededores de Shoreham, cerca de Sevenoaks, en el oeste de Kent. Compró una casa destartalada, apodada "Rat Abbey", y vivió allí desde 1826 hasta 1835, representando el área como un lugar semi paradisíaco, misterioso y visionario, que a menudo se muestra en tonos sepia bajo la luna y las estrellas. Allí Palmer se asoció con un grupo de artistas influenciados por Blake, conocidos como Los Antiguos (incluyendo a George Richmond y Edward Calvert). Estaban entre los pocos que vieron las pinturas de Shoreham ya que, debido a los ataques de los críticos en 1825, sólo mostró sus obras tempranas a amigos selectos.
Murió en 1881.

"Carro con madera cruzando un arroyo / Timber Wagon crossing a Stream"
Acuarela y guache sobre papel tejido crema grueso, ligeramente texturado /
watercolor and gouache on thick, slightly textured, cream wove paper, 10,5 x 15,2 cm.


El 28 de Enero es el cumple de

Paul Jackson Pollock, influyente artista estadounidense nacido en 1912, y un referente en el movimiento del expresionismo abstracto. Considerado uno de los pintores más importantes de los Estados Unidos en el siglo XX. Murió en 1956.
Más imágenes e información en el post previo.

"Mural", técnica mixta sobre lienzo / mixed media on canvas, 247 x 605 cm., 1943. 
University of Iowa Museum of Art (Estados Unidos / USA)

Jackson Pollock en "El Hurgador" / in this blog: [Manos a la obra (I)], [Asonancias (XXXV-Anexo-II)]
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Claes Oldenburg, escultor estadounidense nacido en 1929 en Estocolmo, Suecia, conocido por sus instalaciones de arte público que normalmente presentan réplicas a gran escala de objetos cotidianos. Otro tema en su obra es la escultura blanda de objetos cotidianos. Muchos de sus trabajos los realizó en colaboración con su esposa, Coosje van Bruggen, que murió en 2009 después de 32 años de matrimonio. Oldenburg vive y trabaja en Nueva York.
Comenzó a jugar con la idea de escultura blanda en 1957, cuando completó una pieza en suspensión libre a partir de una media de mujer rellena con papel de periódico. (La pieza no tenía título cuando él lo hizo, pero ahora se conoce como "La salchicha")
La primera exposición individual de Oldenburg en 1959, en la galería de Judson en Nueva York, incluyó dibujos figurativos y esculturas de papel maché.
Desde principios de 1970 se concentra casi exclusivamente en obras públicas por encargo.
Muchas de las esculturas a gran escala de Oldenburg de objetos mundanos suscitaron burlas antes de ser aceptadas.

* Claes Oldenburg murió el 18 de julio de 2022

"Puente-cuchara y cereza / Spoonbridge And Cherry"
Acero inoxidable y aluminio pintado con esmalte al poliuretano / 
stainless steel and aluminum painted with polyurethane enamel, 9 x 15,7 x 4,1 cm., 1988.
Minneapolis Sculpture Garden, Walker Art Center (Minneapolis, Estados Unidos / USA)


El 29 de Enero es el cumple de

Marcelle Ferron, pintora y artista del vitral de Quebec (Canadá) nacida en 1924. Fue una destacada figura en la escena artística contemporánea de Quebec, asociada con los Automatistas. Fue miembro del temprano movimiento de los Automatistas de Paul-Émile Bordua's. Firmó el manifiesto Refus, un evento que marcó una línea divisoria en la escena cultural de Quebec en 1948.
En 1953 se mudó a París, donde trabajó durante 13 años dibujando y pintando, y donde se introdujo en el arte del vitral, por el llegó a ser reconcida.
Uno de sus vitrales es el de la estación de metro "Campo de Marte" de Montreal. Fue uno de los primeros trabajos no figurativos instalados en el metro, en contraste con el estilo didáctico que presentaban el resto de obras del período, y marcó un cambio importante en el arte público en Montreal entre las políticas del entonces director de arte Robert Lapalme y el futuro director de arte y compañero automatista Jean-Paul Mousseau.
Murió en Montreal en 2001.

"Sin título / Untitled", vitral, 1972. Museo de Bellas Artes (Montreal, Canadá)
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Colin Middleton, artista y surrealista irlandés nacido en 1910 en Belfast.
Se formó en Belfast College of Art, y fue fuertemente influenciado por el trabajo de Vincent van Gogh. Se consideraba a sí mismo como el único surrealista trabajando en Irlanda en la década de 1930.
Su obra apareció por primera vez en la Royal Hibernian Academy en 1938. Su primera exposición individual fue en la galería de Grafton en 1944. Diseñador de damascos como lo fuera su padre, pasó a dedicarse a la pintura a tiempo completo. Más exposiciones siguieron en Dublín, Londres y Boston.
En 1953 se trasladó a Bangor donde diseñó para el Nuevo Teatro. Comenzó su carrera como profesor de arte en la Escuela de Belfast de Arte y en la Escuela Técnica Coleraine, llegando a ser jefe de arte en la Escuela de los Amigos, Lisburn. La "Dublin Magazine" dijo de él en ese momento: "Además de la brillantez de su pintura, tiene una rara cualidad en su inagotable capacidad de asombro".
Poeta y músico, Middleton también produjo murales, mosaicos y carteles.
Murió en 1983.

"Marea baja en Strangford / Low Tide Strangford", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 51 x 61 cm., 1949.
Colección privada / Private Collection


El 30 de Enero es el cumple de

Amrita Sher-Gil, eminente pintora india nacida en Hungría en 1913, a veces conocida como la Frida Kahlo india, y cuyo legado está a la par de los maestros del Renacimiento bengalés. Es también la pintora india más cotizada.
En 1921 su familia se mudó a Summer Hill, Shimla, en India, y pronto comenzó a aprender piano y violín. A los 9 años daba conciertos junto con su hermana Indira y actuaba en obras del Teatro Shimla's Gaiety en Mall Road, Shimla. Aunque pintaba desde los 5 años, comenzó su aprendizaje formal a los 8.
En 1923 conoció a un escultor italiano y se fue a Italia con él, inscribiéndose en la escuela de arte Santa Annunziata de Florencia. Allí conoció la obra de los maestros italianos.
Durante otro de sus viajes a Europa, en 1934, ellá "comencé a sentirme obsesionada por un intenso anhelo de regresar a la India (...) sintiendo de una extraña manera que debía seguir mi destino como pintora", como escribió más tarde. Regresó ese mismo año y comenzó una búsqueda de redescubrimiento de las tradiciones del arte indio que continuaría hasta su muerte, en 1941.

"Tres chicas / Three girls", 1935. National Gallery of Modern Art (New Delhi, India)
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Georges Ricard-Cordingley, pintor francés nacido 1873 en Lyon que constantemente buscó un contacto original con el mundo del mar.
En 1887 se hiszo alumno de Jean-Charles Cazin (1840-1901), pintor de paisajes en Pas-de-Calais. De 1888 a 1889 asisitió a la Escuela de Bellas Artes, Lyon, y en 1890 se matriculó en la Académie Julian, París, donde estudió con Jean-Joseph Benjamin-Constant, Louis Martinet, y Jules Lefèvre.
«Georges Ricard-Cordingley es el único artista marítimo que comenzó su vida en Lyon. Su gusto por lo esotérico, sus escritos sobre arte y su tratamiento de la niebla los paisajes marinos (tonos matizados, sutiles armonías) hacen de él un producto claro de la escuela de pintura Lyonesa. Aquí estaba un hombre notable por su discreción, delicadeza y moderación en la transmisión de sentimientos y emociones. Ricard-Cordingley se decía que era un pintor de coloridos grises: tonos que ser reflejan no sólo en los estilos de las escuelas lyonesa y londinense, sino también en las dos ciudades mismas, que concedieron al artista su primer sabor del éxito.»
De Pierre Miquel (1921-2002), historiador del arte, experto en Cordingley.
Murió en 1939.

"Bon Vent, Mer du Nord / Buenos vientos, mar del Norte / Good winds, North Sea"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 92 x 116 cm., 1930


Hoy, 31 de Enero, es el cumple de

Nadya (Nadezhda Nikolayevna) Rusheva (Надя [Надежда Николаевна] Рушева), artista rusa nacida en 1952 que vivió tan sólo 17 años y durante los cuales creó alrededor de 10.000 obras. 
Como la mayoría de los niños, Nadya comenzó a dibujar alrededor de los 5 años, pero no fue hasta los 7 que su familia comenzó a tomar en serio sus emprendimientos artísticos. Comenzó a pintar a diario, y una vez hizo 36 ilustraciones para "The Tale of Tsar Saltan" en una sola tarde, mientras su padre le leía la historia. Rusheva no hacía dibujos ni bocetos preparatorios, y nunca borraba mucho. Según la propia artista "yo vivo la vida de los que dibujo. Primero los veo... aparecen en el papel como marcas de agua, y necesito hacer que algo tenga lugar a su alrededor...". Dio vida a sus personaje con líneas claras y fluídas. Es famosa por sus ilustraciones de "El Maestro y Margarita", de Mikhail Bulgakov. Originalmente prohibido en la Unión Soviética, el libro cuenta dos historias paralelas: la historia de el Maestro y Margarita, y la historia de los últimos días de Jesús escrita por el Maestro. Se dice que las ilustraciones de Margarita tienen un gran parecido con la esposa de Bulgakov, a quien Rusheva nunca conoció. Yelena Bulgakov dijo más tarde: "Desearía haber conocido a esta sutil e increíble criatura, Nadya Rusheva."

Ilustración para "El Maestro y Margarita" / Illustration for "Master and Margarita"
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Stanford Derere, escultor de Zimbabue nacido en 1956 en Chapeya Ma Village en el distrito de Makosa, conocido por sus tallas en piedra. Pertenece a la segunda generación de escultores modernos de Zimbabue.
Creció jugando con arcilla y trabajando en la agricultura. En la escuela se interesó por el dibujo y durante un poco de tiempo asistió a una escuela de arte para aprender pintura y dibujo, pero hubo de abandonarla al no poder pagar la matrícula. En 1985 comenzó sus estudios en el Taller BAT dependiente de la Galería Nacional de Zimbabue, interesado todavía en la pintura y el grabado y en 1988 obtuvo el certificado de excelencia. Inmediatamente después pasó a la escultura, en la que se ha especializado, y ha expuesto su obra en Zimbabue y en diversos países europeos; sus esculturas se encuentran en la colección del Parque de Esculturas Chapungu.

"Vuelo rápido de golondrinas / Swift of Swallows", springstone y cedro / springstone and cedar, 115 cm.
("Springstone" es un tipo local de roca serpentina dura muy utilizado por los escultores de Zimbabue / "Springstone" is a local type of hard serpentine rock much used by Zimbabwean sculptors)


Textos en inglés / English translation

On January 25 is the birthday of

Manuel Cabré, Spanish-Venezuelan painter born in 1890 in Barcelona, one of the foremost landscape painters of his country. He is known as "the painter of El Ávila".
From his childhood he lived in Venezuela, arriving with his father who had been invited by President Joaquín Crespo to carry out work on public works in Caracas. At 14 years old he entered the Academy of Fine Arts in Caracas, where his father ran the chair of Sculpture.
In 1912 he founded with several other artists, the Fine Arts Circle, anti academic group who rebelled against the teaching methods of Antonio Herrera Toro.
After several successful exhibitions in Caracas, he moved to Paris where he lived until 1930. During this period he developed Cubism and Impressionism. In 1931 he returned to Venezuela where he devoted enthusiastically to capture the nature of his country. He was a landscape painter par excellence, with an excellent command of technique, color and form.
He died in Caracas on February 26, 1984, leaving an extensive work.

Sixto Marco Marco, Spanish painter and sculptor born in 1916. For 25 years he was a singer in the Mystery of Elche mainly playing the role of San Juan. He stood out for his own style, a result of constant evolution during his lifetime. He was a member of Grup d'Elx, movement considered key in the Valencian postwar plastic renewal.
His first exhibition was in 1956, in Alicante. The exhibition consisted of 30 oil paintings, mostly images of scenes of the Mystery of Elche.
In the following years, he traveled to many foreign countries because of the large impact of his works.
He died on January 13, 2002 because of a lung condition.

On January 26 is the birthday of

Christian Rex van Minnen, remarkable American artist born 1980 in Providence (Rhode Island).
More images and information in previous post.

Jean-Baptiste Pigalle, French sculptor born in 1714.
Pigalle was born in Paris, the seventh child of a carpenter. Although he failed to obtain the Grand Prix, after a severe struggle he entered the Académie Royale and became one of the most popular sculptors of his day. His earlier work, such as Child with Cage (model at Sèvres) and Mercury Fastening his Sandals (Berlin, and lead cast in Louvre), is less commonplace than that of his more mature years, but his nude statue of Voltaire, dated 1776 (initially in the Institut de France, purchased by the Louvre in 1962), and his tombs of Comte d'Harcourt (c. 1764) (Notre Dame de Paris) and of Marshal Saxe, completed in 1777 (Saint-Thomas Lutheran church, Strasbourg), are good examples of French sculpture in the 18th century.
Pigalle taught the sculptor Louis-Philippe Mouchy, who married his niece, and who closely copied Pigalle's style. His name is most commonly known today because of the Pigalle red-light district in Paris, located around the square of the same name.
He died in 1785.

On January 27 is the birthday of

Hendrick Avercamp (baptism date), Dutch baroque painter and illustrator, born in Amsterdam in January 1585. Known as the dumb of Kampen (he was deaf-and-dumb), became the epitome of winter landscape.
He seems to be studied in Amsterdam with Pieter Isaacsz, who was a painter of historical scenes, portraitist and illustrator with an elegant late Mannerist style very different to Avercamp's. His early works are dated 1601. During his formative years was influenced by landscape painting practiced by Dutch followers of Pieter Bruegel the Elder. He experienced great popularity during his lifetime. He sold his drawings, many colored with a mixture of watercolor and gouache, using a technique already used by Pieter Bruegel the Elder, as images for pasting into albums collection.
For his evocations of the subtle effects of winter light and the minutiae of his representations, Avercamp is considered a great observer, though probably never, or very rarely, was in those places represented.
He died in 1634.

Samuel Palmer, British landscape painter, etcher and printmaker born in 1805. He was also a prolific writer. Palmer was a key figure in Romanticism in Britain and produced visionary pastoral paintings.
Palmer painted churches from around age twelve, and first exhibited Turner-inspired works at the Royal Academy at the age of fourteen. He had little formal training, and little formal schooling, although he was educated briefly at Merchant Taylors' School.
Through John Linnell, he met William Blake in 1824. Blake's influence can be seen in work he produced over the next ten years and generally reckoned to be his greatest. The works were landscapes around Shoreham, near Sevenoaks in the west of Kent. He purchased a run-down cottage, nicknamed "Rat Abbey", and lived there from 1826 to 1835, depicting the area as a demi-paradise, mysterious and visionary, often shown in sepia shades under moon and star light. There Palmer associated with a group of Blake-influenced artists known as the Ancients (including George Richmond and Edward Calvert). They were among the few who saw the Shoreham paintings as, resulting from attacks by critics in 1825, he only opened his early portfolios to selected friends.
He died in 1881.

On January 28 is the birthday of

Paul Jackson Pollock, influential American artist born in 1912, and a reference in the abstract expressionist movement. Considered one of the most important painters of the United States in the twentieth century. He died in 1956.
More images and information in the previous post.

Claes Oldenburg, American sculptor born in 1929 in Stockholm, Sweden, best known for his public art installations typically featuring very large replicas of everyday objects. Another theme in his work is soft sculpture versions of everyday objects. Many of his works were made in collaboration with his wife, Coosje van Bruggen, who died in 2009 after 32 years of marriage. Oldenburg lives and works in New York.
Oldenburg began toying with the idea of soft sculpture in 1957, when he completed a free-hanging piece made from a woman's stocking stuffed with newspaper. (The piece was untitled when he made it but is now referred to as Sausage.)
Oldenburg’s first one-man show in 1959, at the Judson Gallery in New York, included figurative drawings and papier-mâché sculptures.
From the early 1970s Oldenburg concentrated almost exclusively on public commissions.
Many of Oldenburg's large-scale sculptures of mundane objects elicited ridicule before being accepted.

* Claes Oldenburg died on July 18th, 2022

On January 29 is the birthday of

Marcelle Ferron, a Québécoise (Canadian) painter and stained glass artist, was a major figure in the Quebec contemporary art scene, associated with the Automatistes.
She was an early member of Paul-Émile Borduas's Automatistes art movement. She signed the manifesto Refus global, a watershed event in the Quebec cultural scene, in 1948.
In 1953, she moved to Paris, where she worked for 13 years in drawing and painting and was introduced to the art of stained glass, for which she would become best known.
One of her stained-glass windows is at Champ-de-Mars metro station in Montreal. It was one of the first non-figurative works to be installed in the metro, in defiance of the didactic style present in other works of the period, and signalled a major shift in public art in Montreal between the policies of then art director Robert Lapalme and future art director and fellow automatiste Jean-Paul Mousseau.
She died in Montreal in 2001.

Colin Middleton, Irish artist and surrealist born 1910 in Belfast.
He trained at Belfast College of Art, he was heavily influenced by the work of Vincent van Gogh. He regarded himself as the only surrealist working in Ireland in the 1930s.
His work first appeared at the Royal Hibernian Academy in 1938. His first solo exhibition was at the Grafton Gallery in 1944. A damask-designer like his father before him, he now devoted himself to full-time painting. More exhibitions followed in Dublin, London and Boston.
In 1953, he moved to Bangor where he designed for the New Theatre. He started his career as an art teacher at the Belfast College of Art and at Coleraine Technical School, eventually becoming head of art at Friends' School, Lisburn. The 'Dublin Magazine' at this time said of him: 'Apart from the brilliance of his paint, he has one rare quality in his inexhaustible capacity for wonder'.
A poet and musician, Middleton also produced murals, mosaics and posters.
He died in 1983.

On January 30 is the birthday of

Amrita Sher-Gil, eminent Indian painter born in Hungary, sometimes known as India's Frida Kahlo, whose legacy stands at par with that of the Masters of Bengal Renaissance. She is also the 'most expensive' woman painter of India.
In 1921 her family moved to Summer Hill, Shimla in India, and soon began learning piano and violin, and by age in nine she along with her younger sister Indira were giving concerts and acting in plays at Shimla's Gaiety Theatre at Mall Road, Shimla. Though she was already painting since the age of five she formally started learning painting at age eight.
In 1923, Marie came to know an Italian sculptor, and in 1924 when he returned to Italy, she too moved to Italy along with him, and got her enrolled at Santa Annunziata, an art school at Florence. It was there that she was exposed to works of Italian masters.
In 1934, while in Europe she "began to be haunted by an intense longing to return to India [...] feeling in some strange way that there lay my destiny as a painter", as she later wrote about her return to India the same year. She began a quest for the rediscovery of the traditions of Indian art which was to continue till her death in 1941.

Georges Ricard-Cordingley, French painter born 1873 in Lyon who constantly searched for an original contact with the world of sea.
In 1887 he becomes student of Jean-Charles Cazin (1840-1901), landscape artist in Pas-de-Calais. From 1888 to 1889 he attended School of Fine Arts, Lyon, and in 1890 enrolled in Académie Julian, Paris where he studied under Jean-Joseph Benjamin-Constant, Louis Martinet, and Jules Lefèvre.
«Georges Ricard-Cordingley is the only maritime artist to have begun life in Lyon. His taste for the esoteric, his writings about art, and his treatment of mist in seascapes—nuanced tones, subtle harmonies—make him a clear product of the Lyonnais school of painting. Here was a man remarkable for his discretion, finesse, and restraint in conveying feelings and emotions. Ricard-Cordingley was said to be a painter of colourful greys: hues echoed not only in the styles of the Lyonnais and London schools, but in the two cities themselves, which granted the artist his first taste of success.»
From Pierre Miquel (1921-2002) art historian, Cordingley expert.
He died in 1939.

Today, January 31, is the birthday of

Nadya (Nadezhda Nikolayevna) Rusheva (Надя (Надежда Николаевна) Рушева) Russian artist born in 1952. She lived only 17 years, and during her short life she created over 10 000 artworks.
Like most children, Nadya Rusheva began drawing around the age of 5. It wasn’t until she was 7, though, that her family began to take her artistic endeavors seriously. She began to paint every day, and once drew 36 illustrations of “The Tale of Tsar Saltan” in a single evening while her father read the story to her. Rusheva reportedly made no preparatory drawings or sketches, nor even erased much. According to the artist herself, “I live the life of those I draw. I first see them… they appear on paper as watermarks, and I need to do something to lead around them…” She brought her characters to life in clean, flowing lines. Rusheva is most famous for her illustrations of Mikhail Bulgakov’s Master and Margarita. Originally banned in the Soviet Union, the book contains two parallel stories: the story of Master and Margarita and the story of Jesus Christ’s final days as written by the Master. Rusheva’s illustrations of Margarita are said to bear a strong resemblance to Bulgakov’s wife, whom Rusheva never met. Yelena Bulgakova later said, “I wish I knew this amazing and subtle creature, Nadya Rusheva.

Stanford Derere, Zimbabwean sculptor born in 1956 in Chapeya Ma Village in the district of Makosa, known for his stone carvings. Belongs to the second generation of modern sculptors in Zimbabwe.
He grew up playing with clay and working in agriculture. At school he became interested in drawing and for some time attended an art school to learn painting and drawing, but had to leave because he can not afford the tuition. In 1985 he began his studies at the BAT Workshop dependent National Gallery of Zimbabwe, still interested in painting and printmaking and in 1988 obtained the certificate of excellence. He immediately turned to sculpture, which has specialized, and has exhibited his work in Zimbabwe and in several European countries; his sculptures are in the collection Chapungu Sculpture Park.

viernes, 30 de enero de 2015

Matthew Simmonds [Escultura]

Matthew Simmonds

Matthew Simmonds, fotograma del video que puede verse más abajo / still of the video shown below

Matthew Simmonds es un escultor nacido en 1963 en el Reino Unido.
Se graduó con honores en Historia del Arte en la Universidad de East Anglia en 1984, especializándose en arte y arquitectura de la época medieval. Tras trabajar varios años como ilustrador, en 1991 estudió escultura arquitectónica en piedra, en el colegio técnico Weymouth. Ha trabajado en la restauración de varios monumentos nacionales ingleses, tan importantes como la Abadía de Westminster y las catedrales de Salisbury y Ely.

"Basilica III", mármol de Carrara / Carrara marble, altura / height 29 cm., 2010
Colección privada / Private Collection

"Piedra románica / Romanesque Stone", arenisca / sandstone, altura / height 73 cm., 2010

"Disposición regular de espacios abovedados / Regular Arrangement of Domed Spaces"
Caliza / limestone, altura / height 26 cm., 2013

"Alzado V: Santa María de la Flor, Florencia / Elevation V: Santa Maria del Fiore, Florence"
"Cathedral of Saint Mary of the Flower"
Caliza / limestone, altura / height 37 cm., 2010. Colección privada / Private Collection.

Una de una serie de esculturas utilizando elevaciones de edificios históricos reales. Esta serie explora las relaciones entre el dibujo bidimensional y su proyección en un espacio tridimensional /
One in a series of sculptures using elevations of real historical buildings. This series explores the relationship between the two-dimensional drawing and its projection into three dimensional space.

"Cattedrale di Santa Maria del Fiore, Firenze / Catedral de Santa María de la Flor, Florencia / Cathedral of Santa Maria del Fiore, Florence". Foto / Photo: Javier Fuentes, 2013

"Ensayo de un espacio barroco / Essay in a Baroque Space", mármol estatuario / statuary marble
Altura / height 45 cm., 2013. Colección privada / Private Collection

En 1997 se mudó a Pietrasanta, donde se especializó en ornamentación artística clásica en mármol. Obtuvo su primer reconocimiento como escultor en 1999, después de ganar el primer premio en el Segundo Simposio Internacional de Escultura en Verona. Desde entonces, ha participado en varios simposios de escultura en todo el mundo, y ha expuesto su obra en el Reino Unido, Italia, Alemania, Dinamarca, China, Australia y los Estados Unidos. 
En 2014 se mudó con su familia a Copenhagen donde vive y trabaja actualmente.

"Ensayo de un espacio barroco / Essay in a Baroque Space" (otra vista / another view)

"Casa capitular / Chapter House", caliza / limestone, 10 x 10 x 12 cm., 2007

Matthew trabaja la piedra y el mármol para lograr estas notables esculturas en las que reproduce secciones de edificios y elementos arquitectónicos, fundamentalmente de construcciones medievales. Una gran habilidad técnica y dominio del material, se aúnan con un especial interés por el juego de la luz en los espacios creados por las bóvedas, pasajes y columnas.

"La Casa Capitular de la Catedral de Wells, en Somerset, Inglaterra / 
The Chapter House of Wells Cathedral in Somerset, England

"Casa capitular / Chapter House" (otra vista / another view)

Matthew Simmonds is an sculptor born 1963 in UK.
He graduated with an honours degree in history of art from the University of East Anglia in 1984, specialising in the art and architecture of the medieval period. After working for several years as an illustrator, in 1991 he studied architectural stone carving at Weymouth technical college. He has worked on the restoration of several major English national monuments, most importantly Westminster Abbey and the cathedrals of Salisbury and Ely. 

"Espacio con columnas dóricas / Space with Doric Columns", travertino o sinter / travertine (*), altura / height 64 cm., 2005
Colección privada / Private Collection

(*) Travertino o sinter es la denominación de una roca sedimentaria de origen parcialmente biogénico, formada por depósitos de carbonato de calcio y que es utilizada ampliamente como piedra ornamental en construcción, tanto de exterior como de interior. Gran parte de los monumentos e iglesias de la antigua Roma están construidos con travertino.

Travertine is a form of limestone deposited by mineral springs, especially hot springs. Travertine often has a fibrous or concentric appearance and exists in white, tan, cream-colored, and even rusty varieties. It is formed by a process of rapid precipitation of calcium carbonate, often at the mouth of a hot spring or in a limestone cave. In the latter, it can form stalactites, stalagmites, and other speleothems. It is frequently used in Italy and elsewhere as a building material.

El segundo templo de Hera (Templo de Neptuno) en Paestum, sur de Italia / 
The second temple of Hera (aka Temple of Neptune) at Paestum in Southern Italy.

"Espacio con columnas dóricas" está directamente inspirado en este templo / 
Space with Doric Columns was directly inspired by this temple.

"Espacio con columnas dóricas / Space with Doric Columns" (detalle / detail)

"Ναός Ηφαίστου / Hefestión / Hephaisteion". Foto / Photo: Javier Fuentes, 2004

El Hefestión (Ναός Ηφαίστου) o templo de Hefesto y de Atenea Ergané o Teseion (Θησείον), templo griego muy bien preservado, situado en el noroeste del ágora de Atenas, en la cima de la colina llamada Colonos Agoreo.
En este caso, el material utilizado no fue travertino, sino mármol pentélico, excepto el primer escalón del crepidoma, que es de caliza, y las esculturas decorativas, para las que se eligió mármol de Paros, de mayor calidad.

Thomas Higham
"El templo de Teseo, Atenas / The Temple of Theseus, Athens"
Grabado / engraving, dibujado por / drawn by W. Page, 1833
(información sobre el artista más adelante / information about this artist below)

The Temple of Hephaestus or Hephaisteion (Ναός Ηφαίστου) or earlier as the Theseion (also Theseum Θησείο), is a well-preserved Greek temple; it remains standing largely as built. It is located at the north-west side of the Agora of Athens, on top of the Agoraios Kolonos hill.
In this case, the material used was not travertine, but Pentelic marble, except the first step of crepidoma, which is limestone, and decorative sculptures, for which Parian marble was chosen for its quality.
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"Basílica IV", mármol de Carrara / Carrara marble, altura / height, 200 cm., 2010

"Columnata III / Colonnade III"
Caliza de Paesina / Paesina limestone, altura / height 25 cm., 2013
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Trilogía / Trilogy

"Trilogía I, II, III / Trilogy I, II, III"

Esta serie de tres esculturas fue creada para las oficinas centrales de Swire Properties en Hong Kong. El diseño está fuertemente determinado por las reglas del Feng Shui, con el objetivo de proveer un flujo de energía positiva para mejorar la suerte y la prosperidad.
Los espacios arquitectónicos están basados en un estudio exhaustivo de la arquitectura china tradicional, con las formas simplificadas en una expresión abstracta más contemporánea.

"Trilogía I y III / Trilogy I and III" (detalles / details)

This series of three sculptures was created for the head offices of Swire Properties in Hong Kong. The design was heavily determined by the rules of Fung Shoi, with the aim to provide a positive flow of energy to enhance luck and prosperity. Reference is made to the number eight, considered lucky in Chinese culture, in many of the internal details. 
The architectural spaces are based on an extensive study of traditional Chinese architecture, with these forms then simplified into a more contemporary abstract expression.
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"Deambulatorio II / Ambulatory II", caliza coralina / coraline limestone, altura / height 35 cm., 2014

In 1997 he transferred to Pietrasanta, where he specialised in fine classical ornament in marble. He gained his first recognition as a sculptor in 1999 after winning first prize at the second international sculpture symposium of Verona. Since then he has participated in several sculpture symposia worldwide and has exhibited in the UK, Italy, Germany, Denmark, China, Australia and the USA.
In 2014 he transferred with his family to Copenhagen where he now lives and works.

Deambulatorio de la Basílica de San Denis, norte de París, diseñado por Abbott Suger, a principios del s. XII, posiblemente el edificio de estilo gótico más temprano.
The ambulatory of the Basilica of Saint Denis, northern Paris, designed by Abbott Suger, early 12th-century, possibly the earliest building in the Gothic Style.

Albany E. Howarth
"Deambulatorio norte de Westminster / North Ambulatory, Westminster", aguafuerte / etching, 13" x 19".
North Academic Center, Cohen Library Archives & Special Collections 
(Nueva York, Estados Unidos / New York, USA)
(información sobre el artista más adelante / information about this artist below)
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"Piedra gótica / Gothic Stone" (obra y detalle / work and detail)

Matthew work with stone and marble to achieve these remarkable sculptures that reproduce sections of buildings and architectural elements, mainly of medieval buildings.
Making a play of architectural spaces on a small scale, the solid stone into which the sculptures are carved is opened up to reveal intricate internal worlds in which the changing viewpoint and light play a strong role in defining the sculptures.

"Piedra gótica / Gothic Stone" (detalle / detail)
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Una repisa de chimenea contemporánea en Edimburgo / 
A contemporary chimneypiece in Edimburgh


En 2012 se le encargó a Matthew diseñar una nueva repisa de chimenea para un ala de nuevo diseño en una gran propiedad residencial en una zona campestre en los alrededores de Edimburgo. Tras las consultas, se decidió utilizar como inspiración la escultura del artista "Ventana 99", un panel de caliza en relieve montado sobre una pared. El desafío era producir una repisa de chimenea que fuera a la vez contemporánea y con referencias a la tradición clásica, que fuera muy trabajada y a la vez elegante y perfeccionada.

"Windows 99", escultura en caliza / sculpture in limestone, 38 x 38 cm., 1999

"Detalle del panel tallado / detail of carved panel"

In 2012 Matthew was commisioned to design a new marble chimneypiece for a newly designed wing to a large residential property in the countryside around Edinburgh. After consultation it was decided to use the artist's sculpture "Windows 99", a wall mounted relief panel in limestone, as inspiration. The challenge was to produce a chimneypiece that was both contemporary and yet paid reference to the classical tradition, and was both highly carved yet elegant and retrained.

"Matthew trabajando en la pieza. Fotograma del video que puede verse más abajo / 
Matthew  working on the piece, Still of the video shown below"

"Detalles del panel tallado / details of carved panel"

"Detalle del panel tallado / detail of carved panel"

Matthew Simmonds en "El Hurgador" / in this blog[Matthew Simmonds (Escultura, Subasta por Siria)]

Más sobre Matthew en / More about Matthew in: Website, facebook

Imágenes publicadas con autorización del artista (¡Muchas gracias, Matthew!)
Images published here with artist's permission (Thanks a lot, Matthew!)


En el siguiente video, podemos ver a Matthew en una cantera de Pietrasanta, explicando el proceso de selección de los bloques de mármol con los cuales trabajará sus piezas.

In the following video, we see Matthew in a quarry in Pietrasanta, explaining the selection of marble blocks with which he create his pieces.



Albany E. Howarth fue un acuarelista y aguafortista nacido en el condado inglés de Durham en 1872.
Durante su vida, Howarth viajó extensamente por Bretaña y Europa Occidental, particularmente por Francia, Italia y España, y a través de sus dibujos documentó los edificios y paisajes de la época. 
Como muchos otros aguafortistas de la época, Howarth también buscó los consejos de Frederick Goulding, un maestro impresor de placas de cobre y figura significativa en su tiempo.
La obra de Howarth fue muy popular, y la mayoría de su producción hasta 1912 se vendió a coleccionistas, y sólo pueden obtenerse en reventa.
Murió en 1936.

Albany E. Howarth was en etcher and watercolorist born in the English County of Durham in 1872.
During his lifetime, Howarth travelled extensively around Britain and Western Europe, particularly France, Italy and Spain, and through his drawing documented the buildings and landscape of the period.
Like many other etchers of the period, Howarth also sought the advice of Frederick Goulding, a master printer of copper plates and a significant figure of the time.
Howarth’s work was very popular in his day, with most of his output up to 1912 sold to collectors, and only obtainable when it came up for resale.
He died in 1936.

Thomas Higham fue un grabador de paisajes y dibujante, nacido en Bramfield, Suffolk en 1795. Aprendió con John Greig, un grabador anticuario y topográfico. Grabador de paisajes y dibujante, sus primeros grabados, que incluyen láminas para "Itinerario Anticuario" de James Sotrer (1815), demuestran la habilidad considerable y característico refinamiento de su obra de madurez. Consumado dibujante; varios grabados de sitios de Suffolk a partir de sus diseños aparecieron en "Reliquias antiguas" de Storer (1812-1813), y firmó más del 80% y las láminas grabadas para 'Excursiones en el Condado de Suffolk' (1818-1819), que tenía las páginas de título y algunas otras láminas de John Sell Cotman. A finales de la década de 1820 comenzó a utilizar planchas de acero.
Murió el 03 de enero 1844.

Thomas Higham was a landscape engraver and draughtsman, born at Bramfield, Suffolk, on 11 February 1795. Apprenticed to John Greig, an antiquary and topographical engraver. Landscape engraver and draughtsman his earliest engravings, which include plates for James Storer's 'Antiquarian Itinerary' (1815), demonstrate the considerable skill and refinement characteristic of his mature work. An accomplished draughtsman; several engravings of Suffolk sites after his designs appeared in Storer's 'Ancient Reliques' (1812-13), and drew over 80% and engraved plates for 'Excursions in the County of Suffolk' (1818-19) which had title pages and some other plates by John Sell Cotman. In the late 1820s he began using steel plates.
He died on 3 January 1844.