sábado, 14 de marzo de 2015

Aniversarios (LXI) [Marzo / March 8-14]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Marzo aquí / All anniversaries for March here.
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El 8 de Marzo es el cumple de

Wäinö Valdemar Aaltonen, artista y escultor finlandés nacido 1894 en el pueblo de Karinainen.
Se interesó por el arte después de quedar sordo de niño, y asistió a la Escuela de Dibujo de la Asociación de Arte Turku desde los 16 años. Pasó muchos de los primeros años en esta escuela estudiando pintura, pero fue autodidacta como escultor. Un viaje que realizó a Italia en 1923 le abrió los ojos al cubismo y el arte futurista. Estos elementos pueden verse principalmente en sus pinturas.
A medida que la República de Finlandia se levantaba y la Primera Guerra Mundial hacía estragos, esculpió monumentos de guerra. Pronto se convirtió en un icono nacionalista, el ejemplo finlandés, presentando una exposición en Estocolmo en 1927. Su escultura es nacionalista en su naturaleza, y se caracteriza por figuras monumentales y bustos que retratan los ciudadanos de Finlandia. Un ejemplo es su escultura de 1925 de Paavo Nurmi, una pieza que se exhibe fuera del estadio de Helsinki. Otra obra notable es un busto de Jean Sibelius de 1928. Estas dos obras, como el cuerpo principal de su obra, son de bronce fundido, aunque hizo el trabajo en piedra e incluso vidrio. Aunque principalmente naturalista, la influencia cubista también está presente aquí. Fue uno de los pioneros del s. XX en la talla directa.
Una gran colección de sus obras está en exhibición permanente en el Museo Aaltonen Wäinö de Arte en Turku.
Murió en 1966.

"Cabeza de hombre / Man's Head", bronce / bronze, 44 cm.


El 9 de Marzo es el cumple de

Roland David Smith, escultor y pintor expresionista abstracto estadounidense nacido en 1906, conocido por crear grandes esculturas geométricas abstractas de acero.
Al mudarse a Nueva York en 1926, conoció a Dorothy Dehner y se unió a sus estudios de pintura en la Art Students League de Nueva York. Entre sus maestros estaban el pintor estadounidense John Sloan y el modernista checo Jan Matulka, que había estudiado con Hans Hofmann. Matulka introdujo Smith a la obra de Picasso, Mondrian, Kandinsky y los constructivistas rusos. En 1929 Smith conoció a John D. Graham, quien más tarde le presentó las esculturas de acero soldado de Pablo Picasso y Julio González.
En las Islas Vírgenes, en 1931-1932, Smith hizo su primera escultura de piezas de coral. En 1932, instaló una fragua y un yunque en su estudio en una granja en Bolton Landing. Smith comenzó por hacer objetos tridimensionales a partir de madera, alambre, coral, metal soldado y otros materiales encontrados, pero pronto comenzó a utilizar un soplete de oxiacetileno para soldar metales. Una única obra puede consistir en varios materiales direfentes, diferenciados por variadas pátinas y policromías.
Smith, que a menudo decía: "Yo pertenezco a los pintores", hizo esculturas de temas que nunca antes se habían mostrado en tres dimensiones. Hizo paisajes escultóricos (por ejemplo Paisaje del Río Hudson), esculturas de bodegones (por ejemplo, cabeza como naturaleza muerta) e incluso una escultura de una página escrita (la carta). Tal vez su concepto más revolucionario fue que la única diferencia entre la pintura y la escultura era la adición de una tercera dimensión; declaró que "la concepción del escultor es tan libre como la del pintor".
Murió en 1965.

"Casa en un paisaje / House in a Landscape", bronce / bronze


El 10 de Marzo es el cumple de

Edvard Eriksen, escultor danés-islandés nacido en 1876. Es conocido como el creador de la estatua de la Sirenita en Copenhague 1909-1913.
Fue aprendiz como tallista de madera, después de lo cual se formó en la Real Academia desde 1894 hasta 1899. Entre sus obras se cuentan estatuas alegóricas de la novena cristiana y el sarcófago de la reina Louise en la catedral de Roskilde (1910-1918). Edvard Eriksen enseñó en la Royal Academy entre 1908 a 1919 y fue conservador en el Museo Thorvaldsen 1930-1953.
Murió en 1959.

"La Sirenita / The Little Mermaid" (Copenhague, Dinamarca / Denmark)


El 11 de Marzo es el cumple de

Héctor Sgarbi, pintor, escultor y diplomático uruguayo nacido en 1905.
Estudió en el Círculo de Bellas Artes, donde tuvo como maestros a José Luis Zorrilla de San Martín, Guillermo Laborde, Vicente Puig y Antonio Pena. También destacó en la práctica deportiva en varias disciplinas a principios de la década de 1920.
Gracias a una beca del Ministerio de Instrucción Pública visitó los centros artísticos europeos y se radicó en París en 1937. Estudió en la Escuela de Bellas Artes de París y con los maestros André Lhote y Othon Friesz. Permaneció hasta 1946, sufriendo las vicisitudes de la Segunda Guerra Mundial y pintando obras inspiradas en esos difíciles momentos.
En 1946 regresó a Montevideo. Realizó una exposición de 200 obras pinturas y dibujos que luego trasladó luego a Buenos Aires. Posteriormente se radicó en Bruselas, donde desempeñó el cargo de Consejero en la Embajada de Uruguay.
A partir de 1960 se dedicó a la escultura.
Murió en 1982.

"Bodegón con mate / Still Life with Mate", oil on cardboard / óleo sobre cartón, 16 x 22 cm., 1942


El 12 de Marzo es el cumple de

Rita Angus (Henrietta Catalina), conocida como Rita McKenzie después de 1941, fue una pintora neozelandesa nacida en 1908. Junto con Colin McCahon y Toss Woollaston, es como una de las principales figuras del arte del siglo XX en su país. Trabajó principalmente el óleo y la acuarela, y es conocida por sus retratos y paisajes.
En 1927 empezó a estudiar en el Colegio Escuela de Arte de Canterbury. Nunca completó su diploma en bellas artes, pero continuó estudiando hasta 1933. Durante sus estudios se introdujo en el renacimiento y el arte medieval y recibió formación tradicional en dibujo del natural, pintura de bodegones y paisajes.
Angus vivió sobre todo en Christchurch durante los años 1930 y 1940. A fines de 1940 padeció una enfermedad mental y entró en el Hospital Mental de Sunnyside en 1949. En 1950 se trasladó a Waikanae para reponerse, y después de algunos viajes más por Nueva Zelanda se instaló en Wellington en 1955.
Entre las influencias de Angus están arte bizantino y el cubismo. También fue influenciada por la pintura del inglés Christopher Perkins del monte Taranaki, una respuesta a la iluminación inconfundible de Nueva Zelanda. Sus paisajes se produjeron en un momento en que muchas personas se preocupaban por definir un estilo distintivo neozelandés, pero Angus no estaba interesado en la definición de un estilo nacional sino de un estilo propio. Sus pinturas son claras, con contornos bien definidos y de gran nitidez.
Murió en 1970.

"Cass", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 37 x 46 cm., 1936.
Christchurch Public Art Gallery (Nueva Zelanda / New Zealand)


El 13 de Marzo es el cumple de

Günther Uecker, escultor alemán, artista Op y de instalaciones nacido en 1930.
Uecker comenzó su educación artística en 1949, cuando estudió en Wismar. Luego fue a la escuela de arte en Berlín-Weissensee y en 1955 a Düsseldorf, donde estudió con Otto Pankok en la Academia de Bellas Artes. En 1956 comenzó a usar clavos en su arte.
Uecker se reunió el grupo ZERO con Heinz Mack y Otto Piene en 1960, artistas que propagaban un nuevo comienzo del arte en oposición al informalismo alemán. Él se ocupó de la luz como medio, estudiando los fenómenos ópticos, series de estructuras y los reinos de la oscilación que integran activamente al espectador y le permiten influir en el proceso visual mediante interferencia cinética o manual.
Desde 1966, después de que el grupo ZERO se disolvió y de una última exposición conjunta, Uecker utilizó cada vez más los clavos como un medio de expresión artística, un material que, hasta hoy, sigue estando en el centro de su obra. A principios de la década de 1960 comenzó a martillar clavos en piezas de muebles, instrumentos musicales y objetos domésticos, y comenzó a combinar los clavos con la luz, creando su serie de clavos de luz, clavos cinéticos y otras obras.

"Autorretrato / Self Portrait", 1967


Hoy, 14 de Marzo, es el cumple de

Norval Morrisseau (Ave Fénix de Cobre), artista aborigen canadiense nacido en 1932. Conocido como el "Picasso del Norte", Morrisseau creado obras que representan las leyendas de su pueblo, las tensiones culturales y políticas entre los nativos canadienses y las tradiciones europeas, sus luchas existenciales, y su profunda espiritualidad y misticismo. Su estilo se caracteriza por líneas negras gruesas y colores brillantes. Fundó la Escuela Woodlands de arte canadiense y fue un destacado miembro del "Grupo Indio de los Siete".
De acuerdo con la tradición Anishnaabe, fue criado por sus abuelos maternos. Su abuelo, Moisés Potan Nanakonagos, un chamán, le enseñó las tradiciones y leyendas de su pueblo. Su abuela, Grace Theresa Potan Nanakonagos, era una devota católica y de ella aprendió los principios del cristianismo. El contraste entre estas dos tradiciones religiosas se convirtió en un factor importante en su desarrollo intelectual y artístico.
Morrisseau fue un artista autodidacta. Desarrolló sus propias técnicas y vocabulario artístico con el que captó antiguas leyendas e imágenes que venían a él en visiones o sueños. Fue criticado inicialmente por la comunidad nativa porque sus imágenes revelaban el conocimiento espiritual tradicional.
Los temas de su arte en su primera época eran mitos y tradiciones del pueblo Anishnaabe. Se le reconoce haber iniciado la Escuela Woodland de arte nativo, donde las imágenes similares a los petroglifos de la región de los Grandes Lagos era ahora capturada en pinturas y grabados.
Su estilo cambió luego: utilizando materiales más estándar y los colores se hicieron cada vez más brillante, obteniendo finalmente un brillo similar al neón. Los temas también pasaron de los mitos tradicionales a representar sus propias luchas personales.
Murió en 2007.

"Observaciones del mundo astral / Observations of the Astral World"
Acrylic on canvas / acrílico sobre lienzo, 236 x 514 x 4 cm., c.1994. Galería Nacional (Toronto, Canadá)


Textos en inglés / English translation

On March 8 is the birthday of

Wäinö Valdemar Aaltonen, Finnish artist and sculptor born 1894 in the village of Karinainen.
He became interested in art after being deaf as a child, and attended the School of Drawing of the Turku Art Association from age 16. He spent many of the early years at this school studying painting, but he was self-taught as a sculptor. A journey he made to Italy in 1923 opened his eyes to cubist and futurist art. These elements can primarily be seen in his paintings.
As the Republic of Finland arose, and the First World War raged, he sculpted War Memorials. He soon became a nationalist icon, the exemplar Finn, establishing an exhibition in Stockholm in 1927. His sculpture is nationalist in nature, and he is noted for monumental figures and busts portraying citizens of Finland. An example is the 1925 sculpture of Paavo Nurmi, a cast of which is exhibited outside the Helsinki stadium. Another notable work is that of Jean Sibelius, a bust of 1928. These two works, like the main body of his work, are bronze casts—though he did work in stone and even glass. Though chiefly naturalistic, the cubist influence is also present here. He was one of the early 20th-century pioneers of direct carving.
A large collection of his works are on permanent exhibition at the Wäinö Aaltonen Museum of Art in Turku.
He died in 1966.

On March 9 is the birthday of

Roland David Smith, American Abstract Expressionist sculptor and painter born in 1906, best known for creating large steel abstract geometric sculptures.
Moving to New York in 1926, he met Dorothy Dehner and joined her painting studies at the Art Students League of New York. Among his teachers were the American painter John Sloan and the Czech modernist painter Jan Matulka, who had studied with Hans Hofmann. Matulka introduced Smith to the work of Picasso, Mondrian, Kandinsky, and the Russian Constructivists. In 1929, Smith met John D. Graham, who later introduced him to the welded-steel sculpture of Pablo Picasso and Julio González.
In the Virgin Islands in 1931 - 32, Smith made his first sculpture from pieces of coral. In 1932, he installed a forge and anvil in his studio at the farm in Bolton Landing. Smith started by making three-dimensional objects from wood, wire, coral, soldered metal and other found materials but soon graduated to using an oxyacetylene torch to weld metal heads. A single work may consist of several materials, differentiated by varied patinas and polychromy.
Smith, who often said, "I belong with the painters," made sculptures of subjects that had never before been shown in three dimensions. He made sculptural landscapes (e. g. Hudson River Landscape), still life sculptures (e. g. Head as Still Life) and even a sculpture of a page of writing (The Letter). Perhaps his most revolutionary concept was that the only difference between painting and sculpture was the addition of a third dimension; he declared that the sculptor's "conception is as free as a that of the painter".
He died in 1965.

On March 10 is the birthday of

Edvard Eriksen, Danish-Icelandic sculptor born in 1876. He is best known as the creator of the Little Mermaid statue in Copenhagen 1909-1913.
He apprenticed as a wood carver, after which he trained at the Royal Academy 1894-99. Among his other works are allegorical statues of Christian 9th and Queen Louise's sarcophagi in Roskilde Cathedral (1910-18). Edvard Eriksen taught at the Royal Academy between 1908-19 and was a conservator at Thorvaldsen Museum 1930-53.
He died in 1959.

On March 11 is the birthday of

Héctor Sgarbi, Uruguayan painter, sculptor and diplomat born in 1905.
He studied at the Fine Arts Circle, with José Luis Zorrilla de San Martín, Guillermo Laborde, Vicente Puig and Antonio Pena. He also excelled in sports in various disciplines in the early 1920s.
Thanks to a grant from the Ministry of Education visited European art centers and settled in Paris in 1937. He studied at the Ecole des Beaux Arts in Paris and also with teachers André Lhote and Othon Friesz. He remained until 1946, suffering the vicissitudes of World War II and painting works inspired by these difficult times.
In 1946 he returned to Montevideo. He held an exhibition of 200 paintings and drawings first in Montevideo and later in Buenos Aires. Then he moved to Brussels, where he holds the position of Director at the Embassy of Uruguay.
From 1960 he devoted himself to sculpture.
He died in 1982.

On March 12 is the birthday of

Rita Angus (Henrietta Catherine), known as Rita McKenzie after 1941, was a New Zealand painter born in 1908. Along with Colin McCahon and Toss Woollaston, she is credited as one of the leading figures in twentieth century New Zealand art. She worked primarily in oil and watercolour, and is well known for her portraits and landscapes.
In 1927 she began studying at the Canterbury College School of Art. She never completed her diploma in fine arts but continued to study until 1933. During her studies she was introduced to renaissance and medieval art and received traditional training in life drawing, still life and landscape painting.
Angus lived mostly in Christchurch during the 1930s and 1940s. In the late 1940s she suffered from mental illness and entered Sunnyside Mental Hospital in 1949. In 1950 she moved to Waikanae to convalesce, and after some more travels around New Zealand she settled in Wellington in 1955.
Among Angus' influences were Byzantine art and cubism. She was also influenced by the English painter Christopher Perkins' 1931 painting of Mount Taranaki, a response to New Zealand's distinctive clear lighting. Her landscapes came in a time when many people were concerned to create a distinctly New Zealand style, but Angus herself was not interested in defining a national style so much as her own style. Her paintings are clear, hard-edged and sharply-defined.
She died in 1970.

On March 13 is the birthday of

Günther Uecker, German sculptor, op artist and installation artist born in 1930.
Uecker began his artistic education in 1949 when he took up studies at Wismar. He then went to the art school in Berlin-Weißensee and in 1955 to Düsseldorf, where he studied under Otto Pankok at the Kunstakademie Düsseldorf. In 1956 he began using nails in his art.
Uecker met the group ZERO with Heinz Mack and Otto Piene in 1960, artists who propagated a new beginning of art in opposition to the German Informel. He occupied himself with the medium of light, studied optical phenomena, series of structures and the realms of oscillation that actively integrate the viewer and enable him to influence the visual process by kinetic or manual interference.
Since 1966, after the group ZERO dissolved and a last joint exhibition, Uecker increasingly used nails as an artistic means of expression—a material that, until today, stands in the centre of his oeuvre. At the beginning of the 1960s he began hammering nails into pieces of furniture, musical instruments and household objects, and then he began combining nails with the theme of light, creating his series of light nails and kinetic nails and other works.

Today, March 14, is the birthday of

Norval Morrisseau (Copper Thunderbird), Aboriginal Canadian artist born in 1932. Known as the "Picasso of the North", Morrisseau created works depicting the legends of his people, the cultural and political tensions between native Canadian and European traditions, his existential struggles, and his deep spirituality and mysticism. His style is characterized by thick black outlines and bright colors. He founded the Woodlands School of Canadian art and was a prominent member of the “Indian Group of Seven”.
In accordance with Anishnaabe tradition, he was raised by his maternal grandparents. His grandfather, Moses Potan Nanakonagos, a shaman, taught him the traditions and legends of his people. His grandmother, Grace Theresa Potan Nanakonagos, was a devout Catholic and from her he learned the tenets of Christianity. The contrast between these two religious traditions became an important factor in his intellectual and artistic development.
Morrisseau was a self-taught artist. He developed his own techniques and artistic vocabulary which captured ancient legends and images that came to him in visions or dreams. He was originally criticized by the native community because his images disclosed traditional spiritual knowledge.
The subjects of his art in the early period were myths and traditions of the Anishnaabe people. He is acknowledged to have initiated the Woodland School of native art, where images similar to the petroglyphs of the Great Lakes region were now captured in paintings and prints.
His later style changed: he used more standard material and the colors became progressively brighter, eventually obtaining a neon-like brilliance. The themes also moved from traditional myth to depicting his own personal struggles.
He died in 2007.

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